ورزش های مخصوص سالمندان

تیر, 1398 بدون نظر مقالات

انجام تمرینات ورزشی گرم‌كننده، استقامتی، انعطاف پذیری، تمرینات حفظ تعادل تمرینات قدرتی و نیز تمرینات انقباضی ایستا برای سالمندان مفید است.

1_ تمرینات گرم‌كننده، شامل نرمش ‌های ساده كششی هستند، كه با انجام آن بدن فرد سالمند برای انجام سایر تمرینات آماده می‌شود و این تمرینات بایستی به شكلی اجرا شود كه منجر به كم آوردن نفس نشود.

2_ متخصصان طب سالمندی معتقدند تمرینات استقامتی سبب می‌شود تا تعداد ضربان قلب و تنفس افزایش یافته، مصرف اكسیژن به حداكثر برسد و در نتیجه كارایی قلب، ریه‌ها و سیستم گردش خون افزایش می‌یابد.

  •  پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و كوهنوردی به عنوان تمرینات استقامتی به شمار می‌رود.
  •  پیاده‌روی آرام در خارج از منزل، علاوه بر اثرات بسیار مطلوب جسمانی، سبب جلوگیری از افسردگی و انزواطلبی فرد سالمند می‌شود.
  •  سالمندان لازم است در هنگام پیاده‌روی، كفش راحت، به اندازه و بنددار پوشیده، با لباس راحت، سبك و مناسب هر فصل پیاده‌روی را با سرعت كم شروع كنند و در یك وضعیت متعادل و راحت سر را بالا نگاه داشته، بدن را كمی به جلو متمایل و از برداشتن گام ‌های بلند پرهیز كنند.

 

3_ با گذشت زمان ماهیچه ها انعطاف خود را ازدست می دهند، به گونه ای که حرکت عضلات بدن سخت تر می شود، تمرین ‌های انعطاف ‌پذیری نیز با ایجاد كشش در عضلات و نسج نرم اطراف مفاصل، حركت مفصل‌ها را راحت كرده، موجب آسان‌تر شدن حركات اندام‌ها و تنه می‌شود.

  • سالمندانی كه به هر دلیل دچار شكستگی استخوان،كشیدگی عضله یا پیچ خوردگی مفاصل شده‌اند، از انجام این نوع تمرینات پرهیز كنند.

4_ با افزایش سن ممکن است، فرد تعادل بدن خود را از دست بدهد که این یک امر طبیعی است، که  افراد سالمند می‌توانند با انجام تمرینات تعادلی از طریق تقویت عضلات، خصوصا عضلات پا به حفظ تعادل خود خصوصا در هنگام افتادن كمك كنند.

  •  سالمندان در هنگام انجام تمرینات تعادلی در كنار دیوار یا یك میز بایستند، تا در صورت عدم تعادل بتوانند به آنها تكیه كنند.

5_ تمرین با وزنه یکی از ورزش هایی است که می توانید برای حفظ قدرت دست و بازوهای خود از آن استفاده کنید، برای افراد مسن وزنه های سبک توصیه می شود. تمرینات قدرتی نه تنها موجب تقویت عضلات می‌شود، بلكه توانایی فرد را بالا برده، سبب ایجاد تعادل در وزن می‌شود و از پوكی استخوان هم جلوگیری می‌كند.

  •  با توجه به این‌كه حركات قدرتی با وزنه انجام می‌شود، سالمندان می‌توانند با پر كردن یك بطری نوشابه بزرگ یك وزنه 300 گرمی در اختیار داشته باشند.

مطالب مرتبط 

ورزش و سالمندان 

نکات مهم ورزشی 

اوقات فراغت سالمندان 

حرکات ورزشی ساده سالمندان 

ورزش گروهی سالمندان 

 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *