image اردیبهشت, 1398 بدون نظر مقالات

نوع تغذیه در دوران سالمندی بسیار مهم است و می تواند در پیشگیری از بسیاری بیماری های دوران سالمندی نقش داشته باشد. از جمله بیماری های دوران سالمندی می توان به بیماری قلبی عروقی، فشارخون، پوکی اسخوان و التهاب مفاصل، چاقی، آلزایمر، اختلالات خواب و … اشاره کرد که برخی از متخصصان حوزه سالمندی، این موارد را نه بیماری، بلکه جزو ویژگی های سالمندی می دانند.

همه وجوه زندگي افراد سالمند به‌خصوص شرايط تغذيه‌اي آنها در اين دوران شروع به تغيير اساسي می كند، که می تواند مشكلات تغذيه‌ای در سالمندان باعث بروز عوارض زيادی، ازجمله ضعف سيستم ايمنی، كاهش سطح انرژی و مشكلات مزمن مانند ديابت، فشار خون، بيماری های قلبی، سكته مغزی و بیماری های دیگر شود، به همین دلیل ايجاد تغييرات در رژيم غذايي اين افراد موضوع مهمي می باشد، که با یک برنامه غذایی صحیح می توان خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش داد.

ارتباط تغذیه با بیماری در سالمندان
ارتباط تغذیه با بیماری در سالمندان
مشکلات و بیماری های دوران سالمندی:
1_ آلزایمر:

آلزایمر می تواند تاثیر بسیار منفی بر سلامت سالمندان داشته باشد، از جمله کارهایی که می شود برای کنترل آلزایمر انجام داد مراقبت از شخص در خانه یا در محل مخصوص به کمک پرستار می باشد. فراموشی و افسردگی حاصل از بیماری ممکن است به دریافت کم مواد مغذی منجر گردد، از این رو جهت جلوگیری از فراموش کردن یک وعده غذایی، بهتر است در این زمینه به افراد یادآوری شود. همچنین کمبودهای درازمدت مواد مغذی ممکن است با کاهش حافظه همراه باشد.

2_ چاقی:

افزایش وزن و چاقی از مشکلات سلامتی و زمینه ساز بسیاری از بیماری ها می باشد، که داشن فعالیت بدنی و رعایت پرهیز‌های غذایی و تغذیه مناسب در دوران سالمندی می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند. حدود ۳۶ درصد مردان و ۴۰ درصد زنان بین ۶۵ تا ۷۴ سال دچار چاقی و افزایش وزن هستند. برنامه ورزشی با مشورت پزشک می تواند برای حفظ سلامت و پیشگیری از چاقی مفید واقع شود.

3_ پوکی استخوان و التهاب مفاصل:

پوکی استخوان و التهاب مفاصل از بیماری های شایع دوران سالمندی می باشد که بخاطر کاهش میزان املاح، استخوان ها شکننده می شوند. از عوامل ایجاد این بیماری علاوه بر افزایش سن می توان به دریافت ناکافی کلسیم، پروتئین، مونث بودن و یائسگی، ژنتیک و نژاد خانوادگی، مصرف داروهای خاص و … اشاره کرد که جهت پیشگیری از این بیماری که ناتوانی و کاهش قد و شکستگی های استخوانی را به دنبال دارد، افزایش تحرک و فعالیت و مصرف رژیم حاوی مقادیر کافی پروتئین و کلسیم توصیه می شود.

رماتیسم مفصلی نوعی از بیماری التهاب مفصلی است که ارتباط نزدیکی با رژیم غذایی دارد و رژیم ناکافی ممکن است در ایجاد و تشدید این نوع التهاب مفاصلی تاثیر فراوانی داشته باشد.

ارتباط تغذیه با بیماری در سالمندان
ارتباط تغذیه با بیماری در سالمندان
4_ بیماری قلبی عروقی:

بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ سالمندان در سنین ۶۵ سال به بالا است. طبق تحقیقات ۳۷ درصد از مردان و ۲۶ درصد از زنان بالای ۶۵ سال دچار مشکلات قلبی هستند، که فشار خون بالا یا کلسترول بالا خطر سکته قلبی را به شدت افزایش می‌دهد. این افراد می‌توانند با ورزش کردن ،تغذیه سالم ،خواب به موقع در شب و کنترل وزن خود خطر سکته قلبی را کمتر کنند.

5_ دیابت:

دیابت می‌تواند باعت به وجود آمدن بسیاری از بیماری‌های دیگر شود، که افراد دارای دیابت می‌توانند با تغییر در شیوه ی تغذیه، زندگی سالمی داشته باشند و دیابت را کنترل کنند. مراقبت از سالمند با این عارضه به همراه پرهیزات غذایی زیادی صورت می‌پذیرد.

6_ سوء تغذیه:

با افزایش سن و در دوران سالمندی، فرد زمانی دچار سوتغذیه می‌شود که به اندازه کافی نیاز تغذیه ای خود را برآورده نکند، در این صورت بافت عضلانی فرد به مرور زمان دچار تحلیل می‌شود و می‌تواند بر اندام‌های حرکتی فرد تاثیر بدی داشته باشد.

ارتباط تغذیه با بیماری در سالمندان
ارتباط تغذیه با بیماری در سالمندان

مطالب مرتبط 

هرم غذایی در سالمندان 

مشکلات تغذیه ای در سالمندان 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *