سالمندان و شبکه اجتماعی

خرداد, 1398 بدون نظر مقالات, مقاله

بهبود سطح کیفیت زندگی در جهان و افزایش امید به زندگی، رشد چشمگیر طول عمر مردم جهان را به‌دنبال داشته است، که در این بین سالمندان یک بخش آسیب پذیر و در حال رشد و یکی از موضوع های مهم جوامع امروزی می باشند که بهبود کیفیت زندگی آنها مورد توجه قرار گرفته شده است. شبکه های اجتماعی یکی از موضوعاتی است که بر بهینه سازی زندگی سالمندان تاثیر دارد، که ما در این مقاله به بررسی سالمندان و شبکه های اجتماعی می پردازیم.

سالمندان و شبکه اجتماعی و تاثیر آن در بهینه سازی زندگیشان:

طبق تحقیقی با عنوان “مغز شما در گوگل” که روی تعدادی از افراد 55 تا 76 ساله قرار گرفته شده است، نشان می دهد که استفاده از شبکه های اجتماعی و استفاده از اینترنت، بر زندگی سالم در دوران سالمندی تاثیر به سزایی دارد و با کمک به فعالیت مغزی افراد سالمند، مانع از ابتلای آنها به آلزایمر می شود. طبق این تحقیق یک ساعت جست و جو در اینترنت افراد سالخورده، فعالیت مغزی سالمند را در مقایسه با افرادی که از اینترنت استفاده نمی کنند، بسیار بالاتر برده است.

همچنین طبق تحقیقاتی که توسط محققان دانشگاه ایالات متحده امریکا انجام شده، در رابطه با تاثیر شبکه های اجتماعی مشخص شده است که رواج شبکه‌های اجتماعی در میان سالمندان باعث کاهش انزوای آنها و همچنین عاملی تعدیل کننده در جهت زندگی بهتر قشر سالمندان می باشد. علاوه بر این استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بر سایر شرایط سالمندان مانند بیماری های مزمن، محدودیت‌های عملکردی ناشی از درد نیز مؤثر بوده و باعث شود این افراد فعالیت‌ های بدنی خود را نیز افزایش دهند.

برای اینکه سالمندان در استفاده از شبکه های اجتماعی به مشکل برخورد نکنند و توانایی اینکار را داشته باشند باید نکات زیر در نظر گرفته شود:

  • شیوه ی استفاده از شبکه اجتماعی باید ساده باشد.
  • قوانین مربوط به حفظ اطلاعات منتشر شده مشخص باشد.
  • امکان ارتباط با افراد در دنیای واقعی فراهم باشد.

متاسفانه شبکه های اجتماع کنونی این قوانین را کمتر رعایت می کنند و به همین دلیل بیشتر سالمندان بعد از ناکام ماندن در کار با این شبکه ها، آنها را رها می کنند. هم چنین در برخی کشورها، شبکه های اجتماعی مخصوص سالمندان راه اندازی شده که کار با آنها بسیار ساده و برای این گروه سنی مناسب است.

سالمندی و شبکه اجتماعی

آمار استفاده سالمندان از شبکه اجتماعی:

سالمندان در کشورهای پیشرفته در سال 2005 فقط 8% از اینترنت و شبکه های اجتماعی استفاده کرده اند که این تعداد در سال 2013 افزایش یافته و به 72% رسیده است، که در دنیای امروزی، هر دقیقه بر تعداد کاربران سالمند افزوده می شود. از هر 10 نفر کاربر اینترنت 6 نفر سالمند و 43 درصد بالای 65 سال دارند، بیشتر این افراد از اینترنت برای برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان استفاده می کنند.

نتایج نظرسنجی ای که در کشور فرانسه در سال 2013 از سالمندان انجام شد، نشان داد بیشتر سالمندان بعد از بازنشسته شدن برای حفظ روابط اجتماعی به استفاده از شبکه های اجتماعی علاقه مند می شوند، درحالی که 14 درصد سالمندان وقت خود را به تماشای تلویزیون می گذرانند، 41 درصد دنبال اماکنی برای تفریح هستند و از هر 4 سالمند یک نفر در شبکه های اجتماعی عضو است. بررسی ها نشان داده 25 درصد این سالمندان به منظور برقراری روابط اجتماعی بیشتر و حفظ روابط موجود در شبکه های اجتماعی عضو می شوند.

فیسبوک در رده نخست و بعد از آن توئیتر در رده دوم از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی سالمندان است،  آمار نشان می دهد فیسبوک 2.54 میلیون کاربر بالای 50 سال دارد.

سالمندی و شبکه اجتماعی
سالمندی و شبکه اجتماعی

سالمندان و شبکه اجتماعی و مشکلات آن:

روابط اجتماعی، ارزش زیادی برای سلامت روان هر فردی دارد که هرچه ارتباطات بین فردی در جامعه بیشتر شود، سرمایه روانی آن جامعه نیز بالاتر می رود. سالمندان به دلیل مشکلات فیزیکی و مالی، ارتباطات کمتری با دوستان و اطرافیان برقرار می کنند و همین گوشه گیری عامل بسیاری از مشکلات از جمله افسردگی سالمندان می باشد. شبکه های اجتماعی تا حدی این مشکل را حل می کند اما متاسفانه یکی از عیوب این شبکه ها این است که ارتباطات در آن عمق لازم را ندارد و فرد احساس حمایت اجتماعی نخواهدکرد. این شبکه ها به شرطی موثرند که زمینه ساز برقراری ارتباطات بهتر در زندگی واقعی باشند.

مشکل اصلی جامعه ما این است که، استفاده از تکنولوژی برای سالمندان کم سواد دشوار است و باید برای این مساله برنامه ریزی شود، ولی مشکل اینجاست که هنوز مشخص نیست دولت با کار این شبکه ها موافق است و یا مخالف! همچنین رسانه ها به خصوص صدا و سیما نقش مهمی در این میان دارند اما به هر حال جای برخی نرم افزارهای ساده سازی تکنولوژی در بازار ما خالی است. هرچه تکنولوژی ساده تر باشد، کار با آن برای سالمند راحت تر است.


مطالب مرتبط

سالمند و سالمندی 

تغذیه سالمندان 

ورزش و سالمندان 

اوقات فراغت سالمندان 

 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *