تیر, 1398 بدون نظر مقالات, مقاله

یکی از شایع ترین بیماری های دوره سالمندی بیماری های قلبی است. از آن جا که افزایش سن یکی از مهم ترین عوامل خطرنارسایی قلبی در سالمندان می باشد، طبیعی است که سالمندان با بیماری های قلبی عروقی مواجه باشند.  نارسایی قلبی با افزایش سن ارتباط مستقیمی دارد ، عضله قلب در سنین بالا طی فرآیند پیر شدن بدن تسلیم فرآیند سالمندی می شود و سلول های قلب به دلیل سالخوردگی تغییر ماهیت می دهد و قلب مانند بقیه اعضای بدن دچار اختلال در عملکرد طبیعی خود می شود. بنابراین نارسایی قلب به علت سن  بالا و بیماری های عروق کرونر در سالمندان شیوع دارد البته تمام عروق بدن مانند عروق مغزی در سنین بالا ممکن است دچار تصلب شرایینشود چنان که بیماری های مغزی هم در سالمندان شایع تر است.

بیماری قلبی در سالمندان

 

علل نارسایی قلبی در سالمندان

  • نارسایی قلبی در سالمندان بهدلایل مختلفی دیده می شود. عده ای از بیماران از قبل به دلایل ژنتیکی و مادرزادی دچار اختلال در عملکرد قلبی شده اند یا به صورت شایع تر در اثر عوامل خطر بیماری قلبی مانند مصرف سیگار، ابتلا به دیابت، افزایش چربی خون، فشار خون بالا و… به بیماری عروق قلبی شامل انفارکتوس حاد قلبی مبتلا می شوند. با روش های تشخیصی جدید و درمان این قبیل بیماری ها و افزایش طول عمر بیماران، چنین بیمارانی بیشتر از قبل وارد دوران سالمندی می شوند.
  • در حالت دیگر، بدون وجود شرایط ذکرشده، یعنی بدون سابقه قبلی نارسایی قلبی و بر اثر تغییرات گسترده ای که بر اثر افزایش سن در تمام بدن از جمله قلب ایجاد می شود که جزیی از فرآیند پیری هم محسوب می شود، اختلالاتی در انبساط عضله قلب ایجاد می شود که علت اصلی ایجاد نارسایی قلبی در سالمندی است.
  • در واقع، عده ای از سالمندان قبل از ورود به مرحله سالمندی به یکی از بیماری های قلبی مبتلا بوده اند و در عده ای دیگر نارسایی در همین دوران سالمندی ایجاد شده است. بروز نارسایی قلبی حاد در سالمندان معمولا یا بیماری هایی مانند کم خونی، فشار خون بالا، آریتمی ها و بیماری های عروق مغزی (سکته مغزی) همراه است. این بیماران به علت مراقبت های تخصصی تر باید مدتی در بیمارستان بستری شوند.

علایم نارسایی قلبی

  • اولین علامت نارسایی قلبی، اختلال در فعالیت بیمار است. بیمار در انجام امور روزمره خود مانند راه رفتن عادی، کار کردن و… مشکل پیدا می کند.
  • خستگی یکی دیگر از علائم نارسایی قلبی است زیرا بیماری ها و شرایط دیگری در سالمندان مانند سن بالا، مشکلات ریوی، اختلال در فعالیت به دلیل آرتروز زانو یا لگن و سایر مشکلات ارتوپدی، کاهش غیرارادی فعالیت سالمند برای جلوگیری از علائم و اختلال در حافظه نیز می توانند باعث بروز خستگی در او شوند.
  • تنگی نفس، سرفه های شبانه یا تنگی نفس های حمله ای شبانه بیانگر وجود نارسایی قلبی هستند.
  • ورم  اندام تحتانی نیز در نارسایی قلبی دیده می شود.

بیماری قلبی در سالمندان

اگر دچار نارسایی قلبی هستید باید چه نکاتی را در نظر بگیرید

مراجعه به متخصص
  • تحت نظر متخصص نارسایی قلبی باشید. با نظارت پزشک لازم است برخی آزمایش ها را به صورت سالیانه و برخی را نیز براساس مورد حتی به صورت هفتگی انجام دهید. توصیه می شود همه افراد بعد از 40 سالگی آزمایش های خون معمول را انجام دهند.

این آزمایش ساده می تواند میزان هموگلوبین خون و کم خونی را در فرد تشخیص دهد. البته افراد مبتلا به کم خونی علائمی مانند رنگ پریدگی، خستگی زودرس، تعریق و… دارند.

آزمایش های دوره ای
  • افراد سالمند هم از 65 سالگی به بعد بهتر است هر سال یکبار آزمایش خون انجام دهند تا اگر کم خونی یا سایر اختلالات مانند مشکلات تیروییدی، مشکلات کبدی و کلیوی و… وجود داشته باشد، درمان مناسب آغاز شود. کم خونی باعث تشدید بیماری قلبی می شود و حتما باید برطرف شود.
  • نوار قلب
  • بیمارانی که دچار آریتمی (اختلال در ریتم ضربان قلب) هستند، با شکایت تپش قلب یا احساس ضربان نابجا یا احساس ریزش قلب به پزشک مراجعه می کنند. البته بعضی بیماران هم با وجود آریتمی، آن را احساس نمی کنند. آریتمی ها معمولا با نوار قلبی تشخیص داده می شوند.در صورت بروز چنین علائمی حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید و مشکل خود را با او در میان بگذارید. آریتمی نیز باعث تشدید نارسایی قلبی می شود.
  • اگر فشار خون فرد در میانسالی 140.90 میلی متر جیوه باشد، بالا محسوب می شود ولی هدف از درمان فشار خون در سالمندان رسیدن به فشار خون 150.90 میلیمتر جیوه است. پس سالمندان باید دقت کنند فشار خونشان از این عدد بالاتر نرود. مهم ترین علت افزایش شدید فشار خون مصرف نکردن درست دارو یا رعایت نکردن رژیم غذایی کم نمک است. پس داروهایتان را به موقع مصرف و رژیم غذایی کم نمک را رعایت کنید.

 

بیماری قلبی در سالمندان

فعالیت و تغذیه مناسب سالمندان

 

  • مصرف مایعات باید در بیمارانی که نارسایی قلبی دارند، محدود شود. بعضی از بیماران نباید بیش تر از 2 لیتر در 24 ساعت مایعات مصرف کنند. این مقدار برحسب شدت بیماری و توسط پزشک معالج تعیین می شود. مایعات باعث افزایش حجم خون و افزایش کارکرد قلبی می شود. قلب در این حالت نیاز به پمپاژ بیشتری دارد و قلب نارسا قادر به این کار نیست.
  • بیماران حتما باید به طور روزانه فعالیت منظمی داشته باشند، حتی در نارسایی های قلبی شدید بعد از اینکه وضعیت بیمار بهتر شد باید تحت نظر پزشک معالج فعالیت های خود را از سر بگیرد.
  • اگر بیماری به علت نارسایی قلبی در بیمارستان بستری و پس از چند روز با بهبود حال عمومی مرخص شده، باید به ترتیب 1 هفته و 2 هفته بعد ویزیت شود. ویزیت ها باید تا 3 ماه هر ماه یکبار تکرار شود و بعد از آن ویزیت بیمار هر 3 ماه یکبار کفایت می کند. به بیمارانی که نارسایی قلبی کنترل شده دارند نیز توصیه می شود هر 3 ماه یکبار به پزشک خود مراجعه کنند.
  • بازتوانی قلبی کار دشواری نیست. این کار در کلینیک های نوتوانی قلبی انجام می شود. با توجه به وضعیت بیمار تمرین های ورزشی مناسب به او آموزش داده می شود. بیماران این تمرین ها را می توانند با صلاحدید پزشک در خانه نیز انجام دهید.
     

    مطالب مرتبط

             دمانس در سالمندان

             زخم بستر در سالمندان

             پوکی استخوان در سالمندان

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *