نگهداری از سالمند در خانه

خرداد, 1398 بدون نظر مقالات, مقاله

نگهداری از سالمند برای بسیاری از آدم‌ها کاری است پر از عشق و برکت، ولی برای برخی دیگر نیز وظایف چالش برانگیزی به همراه دارد. برخی خانواده ها از سالمندان خود در خانه نگهداری کنند، که با دانستن نکات و روش‌های نگهداری از سالمند در خانه، می توانیم بهتر و اصولی تر از افراد سالخورده نگهداری کنیم.

در مورد چگونگی و نحوه ی رسیدگی به فرد سالمند در خانه، لازم است که کارهایی را انجام دهیم که از جمله کارهایی که می توانیم انجام دهیم در ذیل به آن اشاره می کنیم:

کارهای مهم نگهداری از سالمند در خانه:

1_  تجهیز و آماده‌سازی خانه برای نگهداری از سالمند

  • ایجاد تغییراتی در خانه
  • پیگیری دائم وضعیت سالمند
  • استخدام پرستار
  • تامین مالی هزینه‌ها
  • ملاقات مرتب از سالمند
ایجاد تغییراتی در خانه:

در خانه ای که فرد سالمند نگهداری می شود باعث تغییراتی ایجاد کرد تا فرد سالمند امنیت و راحتی بیشتری داشته باشد، که چند مورد از این نکات را نام میبریم از جمله اینکه:

  • مبلمان و وسایل اضافه، از مسیر راه سالمند جمع شود، تا بتواند راحتر و آزادانه فرد سالخورده حرکت کند.
  • نزدیک دستشویی و حمام میله‌های کمکی تعبیه شود، شاید این میله‌ها جلوه‌ی زیبایی نداشته باشند، ولی برای خانه‌ای که در آن سالمند زندگی می‌کند، واجب است.
  • داخل زمین دستشویی، وان حمام، زیر دوش و سایر نقاط لغزنده‌ی خانه لایه‌ها‌ی پلاستیکی، کفی، و پادری قرار داده شود تا از لیز خوردن فرد سالخورده جلوگیری کند.
  • نصب روشنایی در نقاط خاصی از خانه و اطراف خانه جهت روشن کردن آن نقاط در هنگام شب و داشتن نور کافی که فرد سالمند بتواند مسیر راه خود را پیدا کند و مانع از افتادن او شود.
پیگیری دائم وضعیت سالمند:

در صورتی که افراد سالمند به تنهایی در خانه زندگی می کنند، باید خانواده ها در نظر داشته باشند که از وضعیت و سلامتی او مطلع شوند که با استفاده از گوشی های همراه و برقراری تماس تصویری می توانند جویای احوال او شوند و یا از وسایل الکترونیکی مراقبتی خاص سالمندان استفاده کنند، این وسایل الکترونیکی به حسگرهای حرکتی متصل هستند، این حسگرها در نقاط مهمی از خانه نصب می‌شوند و وضعیت سالمند را در خانه به اطلاع فرزندان می‌رسانند.

نگهداری از سالمند در خانه

استخدام پرستار:

در بعضی مواقع خانواده ها در مسافت دورتری از فرد سالخورده زندگی می کنند که نمیتوانند به دفعات کنار افراد سالمند باشند که در چنین مواقعی می توانند با استخدام یک پرستار مجرب و قابل اعتماد این نگرانی و مسئله را حل کنند. همچنین با کمک و همراهی پرستار، سالمند آسایش بیشتری نیز خواهد داشت و در موارد اورژانسی بهترین کمک رسانی را انجام خواهد داد.

تامین مالی هزینه ها:

برای حفظ سلامتی و استقلال افراد سالمند، خانواده باید هزینه‌های مربوط به برخی از خدمات را پرداخت کنند، این هزینه ها شامل دستمزد و استخدام پرستار، مخارج درمان و سلامت، معاینات جاری، و خرج و مخارج روزانه و … می باشد.

ملاقات مرتب از فرد سالمند:

کنار افراد سالمند بودن و گذراندن زمانی با آنها تاثیرات مثبتی در روحیه آنها دارد و همچنین بهتر می توان از وضعیت امنیتی، کیفیت زندگی و سلامت آنها اطلاع پیدا کرد، پس لازم است خانواده ی فرد سالمند به دیدار و ملاقات این افراد بروند.

نگهداری از سالمند در خانه

2_  اطمینان از حفظ سلامت و امنیت سالمند

  • انجام فعالیت بدنی مرتب
  • رعایت احتیاط در خصوص داروها
  • مشکلات رانندگی
  • محافظت از سالمند در برابر کلاهبرداران
انجام فعالیت بدنی مرتب:

تحرک داشتن و انجام فعالیت های بدنی به فرد سالمند در داشتن بدنی سالم و روحیه ای شاد کمک میکند، بنابراین توجه به ورزش و انجام حرکات سبک از جمله پیاده روی، یوگا، مراقبه، در سلامتی فرد سالمند تاثیر فراوانی دارد که باید به آن توجه داشت.

رعایت احتیاط در خصوص داروها:

گاهی اوقات، سالمندان در مصرف داروهایی که پزشک تجویز کرده دچار اشتباه می شوند، که در اینصورت می توان با زدن برچسب و نوشتن نحوه ی مصرف با حروف بزرگ روی داروها به سالمندانی که در خانه تنها زندگی می کنند کمک کرد، همچنین می توانید داروهایی را در کشو یا قفسه های مجزا قرار دهید به طوری که پیدا کردن این داروها برای والدین یا عزیز سالخورده‌تان آسان باشد و فرد سالمند در زمان مناسب خود، داروی تجویزی پزشک را مصرف کند.

نگهداری از سالمند در خانه

مشکلات رانندگی:

وقتی توانایی شناختی‌ آدم‌ها با افزایش سن رو به زوال می‌رود، سرعت واکنش‌ آنها کاهش می‌یابد، بدنشان سفت می‌شود و رانندگی‌ آنها نیز عجیب و غریب می‌شود، که در این مواقع بهترین کار این است که فرد سالخورده رانندگی نکند، که در صورت داشتن توانایی مالی برایشان یک راننده استخدام کنید.

محافظت از سالمند در برابر کلاهبرداران:

در صورتیکه افراد سالخورده تنها و دور از خانواده زندگی می‌کنند، ممکن است در معرض برخورد با بسیاری از افراد کلاهبردار قرار بگیرند، از جمله این مسائل، سرمایه‌گذاری در تلفن و گوشی همراه، سو استفاده از  کارت‌های بانکی می تواند باشد. که باید متناوبا تمام کارت‌های بانکی فرد سالمند را بررسی کنید، و از این‌که گرفتار کلاهبرداری نشده باشد اطمینان حاصل کنید، بررسی قبض‌ها و صورت‌حساب‌ها را نیز فراموش نکنید.

3_  کمک به حل مشکلات مالی و محافظت از منابع مالی فرد سالمند

  • گفتگو درباره‌ی مسائل مالی با سالمند
  • جمع‌آوری و نگهداری از اسناد مالی سالمند
گفتگو درباره‌ی مسائل مالی با سالمند:

بیش‌تر سالمندان بازنشسته هستند و با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا آن‌ها با بودجه‌ای محدود یا درآمدی ثابت زندگی می‌کنند. اما اگر والدین‌تان از لحاظ مالی به شما وابسته‌اند، در خصوص مسائل مالی با یکدیگر صحبت کنید و اینکه تا چه حد می‌توانید از لحاظ مالی به آن‌ها کمک کنید، و این‌که آیا این میزان از کمک می‌تواند برای آن‌ها کافی باشد یا خیر، صریح و منطقی با یکدیگر صحبت کنید.

جمع‌آوری و نگهداری از اسناد مالی سالمند:

پیش از هر کار، باید تمام کارهای اداری و حقوقی مربوط به اموال والدین و افراد سالخورده‌ را انجام دهید. مثلا در صورتی که آن‌ها قادر به کنترل مسائل مالی‌شان نباشند، باید با مجوز سایر فرزندان یا سایر آدم‌های ذیحق، وکالت‌نامه‌ی معتبری را از والدین یا افراد سالمند دریافت کنید.

نگهداری از سالمند در خانه

4_ کمک به سالمند برای برقراری روابط مناسب اجتماعی

  • مشغول نگه داشتن سالمند
  • یافتن دوستان جدید
  • غذا خوردن دسته جمعی
مشغول نگه داشتن سالمند:

با ورود به سنین پیری و از دست دادن خیلی از توانمندی‌ها، بسیاری از سالمندان ترجیح می‌دهند تنها و منزوی زندگی کنند و بسیاری دیگر نیز ممکن است از افسردگی رنج ببرند. بهترین راه برای اتصال مجدد سالمند به جهان خارج مشغول نگه داشتن وی به انجام فعالیت‌های اجتماعی مفید است.

افراد سالمند می‌توانند به برنامه‌های داوطلبانه ملحق شوند، یا به آموزش دانش و مهارت مورد نیاز به دیگران یا هر روش دیگری برای کمک به دیگران بپردازند.

یافتن دوستان جدید:

یافتن دوستان جدید و ایجاد روابط دوستانه با آدم‌های هم سن و سال می‌تواند برای سالمندان ایده‌ی خوبی باشد. آن‌ها می‌توانند با دوستانشان قرار بگذارند و به باشگاه بروند، یا به انجام سرگرمی‌ های مشترک بپردازند. فعالیت‌های ساده‌ای مانند پیاده‌روی‌های دسته جمعی، انجام بازی‌های گروهی، خرید، یا گفتگو می‌تواند حال سالمندان را بهتر کند.

غذا خوردن دسته جمعی:

سالمندان به احتمال زیاد با پخت و پز به مشکل بر خواهند خورد، یا این که علاقه‌شان را به آشپزی از دست خواهند داد، که این مسئله ممکن است به دلیل عدم علاقه، افسردگی، یا سایر مشکلات جسمی به وجود بیاید. که غذا خوردن دسته جمعی راهکار بسیار موثری برای سالمندانی خواهد بود، که قادر نیستند برای خودشان آشپزی کنند.

5_ سایر نکات مراقبتی برای نگهداری از سالمند

  • عشق ورزیدن به سالمند
  • توجه به ناتوانی های فیزیکی
  • درک دردسرهای زندگی شان
  • دوری از رفتارها و گفتارهای ناشایست
  • گفتن جملات دلگرم کننده

نگهداری از سالمند در خانه


 مطالب مرتبط

پرستاری از سالمندان در منزل 

وظایف پرستاران سالمندان 

پرستاری از سالمندان  

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *