سمعک در سالمندان

تیر, 1398 بدون نظر مقالات, مقاله

زمانی که انسان‌ها به سنین 60 تا 70 سالگی می‌رسند، معمولا مشکلاتی در شنوایی‌ آنها به وجود می‌آید، که شنوایی خوب باعث کاهش خیلی از مشکلات دوران سالمندی می‌شود. سمعک سالمندان می‌تواند سطح زندگی آن‌ها را ارتقا بدهد، چرا که تعامل و ارتباط خوب در این سنین بسیار برای سالمند مفید است، و بالا بردن کیفیت زندگی در سالمندان از ضروریات می باشد.

اختلالات شنوایی:

آستانه شنوایی طبیعی بین 20- 0 دسی بل است، و از 20 دسی بل به بعد بیمار دچار کاهش شنوایی خواهد شد. از 50-20 دسی بل کاهش شنوایی متوسط، از 70-50 دسی بل کاهش شنوایی شدید و از 70 به بالا کاهش شنوایی عمیق است. آسیب به قسمت خارجی گوش حداکثر کاهش شنوایی ای که ایجاد می کند در حد متوسط تا خفیف است، که هرچه کاهش شنوایی شدیدتر باشد به معنای این است، که قسمت های داخلی تر گوش آسیب دیده اند. محققان برای برگرداندن شنوایی فرد، دستگاهی به نام سمعک را اختراع کرده اند، که توانسته کیفیت زندگی بیماران با کاهش شنوایی را ارتقا دهد.

غربالگری شنوایی در سالمندان:

غربالگری شنوایی، به معنای لزوم بررسی های دوره ای شنوایی در سالمندان، تشخیص به موقع کاهش شنوایی، بررسی روند افزایش و پیشروندگی کاهش شنوایی متناسب با سن و در نهایت توانبخشی و تجویز به موقع وسایل کمک شنیداری مناسب برای هر فرد می باشد. زمان مناسب برای مراجعه به متخصص شنوایی شناس، بستگی به سابقه شغلی افراد، سابقه فعالیت در محیط های پرسروصدا، سن شروع اختلالات شنوایی در خانواده، استفاده از داروهای اتوتوکسیک و دارای عوارض جانبی بر سیستم شنوایی، بیماری های همراه چون فشارخون بالا و دیابت و مشکلات کلیوی و مشکلات قلبی-عروقی و … داشته و گاهی نیاز به شروع بررسی حتی قبل از سن 60 سالگی و سپس ارزیابی های دوره ای سالیانه وجود دارد.

سالمندان در سمعک

سمعک در سالمندان:

سمعک، یا شنوک وسیله‌ای است که برای کمک به قدرت شنوایی طراحی شده است، که وسیله‌ای است برای تقویت صداها برای افراد دچار کم شنوایی، به خصوص سالمندان، بسیار مفید می باشد.

مشکلات شنوایی در دوران سالمندی و مراقبت از سالمند کم شنوا، از مسائلی است که اکثر خانواده های دارای سالمند با آن روبرو هستند. کم‌شنوایی در سالمندان باعث بروز مشکلات ارتباطی و در نتیجه کاهش اعتماد به‌نفس، حساسیت، زودرنجی و افسردگی می‌شود و سالمند احساس ناکارآمدی می‌کند و گمان می‌کند به دلیل بالا رفتن سن، دیگر از سوی فرزندان و جوان‌ترها جدی گرفته نمی‌شود. در چنین شرایطی سمعک سالمندان می‌تواند کمک زیادی به آن‌ها بکند، تحقیقات نشان می‌دهد سالمندانی که از سمعک استفاده می‌کنند، حس افسردگی کمتری را تجربه می‌کنند و از اعتماد به ‌نفس بیشتری برخوردارند و کمتر در ارتباط با افراد دچار مشکل می‌شوند، هم‌چنین استفاده از سمعک می‌تواند از بروز مشکلات روحی، عصبی و حتی جسمی در فرد سالمند جلوگیری کند.

سمعک در سالمندان

مناسب ترین سمعک برای سالمندان:

با توجه به این‌که سالمندان شرایط ویژه‌ای دارند، باید پس از معاینۀ کامل گوش و شناسایی و تشخیص شرایط توسط متخصص، سمعک مناسب برای ایشان انتخاب بشود. بهتر است که سمعک‌ های داخل گوشی با سایزهای کوچک که طول عمر کمی هم دارند، استفاده نشوند، از آن جا که رطوبت و جرم گوش سالمندان بسیار زیاد است، استفاده از این نوع سمعک‌ها می‌تواند مشکل ساز شود. بهترین گزینه‌های انتخابی برای سالمندان، سمعک‌های پشت گوشی‌ دیجیتال و هوشمند متناسب با سایز گوش است که به درستی تنظیم بشوند و قابلیت‌های لازم را داشته باشند. با توجه به هزینه ی بالای سمعک ‌های هوشمند و انواع پیشرفته‌تر، توصیه می‌کنیم از دو سمعک ارزان‌تر برای هر دو گوش استفاده کنند، تا یک سمعک پیشرفته و گران، تنها برای یک گوش، چرا که استفاده از سمعک فقط برای یک گوش باعث می‌شود ارتباط بین گوش‌ها برقرار نشود و حتی ممکن است بعد از مدتی، یکی از گوش‌ ها کاملا از کار بیفتد.


مطالب مرتبط 

پیرگوشی در سالمندان  

انواع سمعک در سالمندان 

دمانس در سالمندان 

پوکی استخوان در سالمندان 

 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *