انواع سمعک برای سالمندان

تیر, 1398 بدون نظر مقالات, مقاله

استفاده از سمعک در میان افراد سالمند رواج زیادی دارد، این رده سنی بیشترین مصرف کننده این دستگاه می باشند، که اختلال شنوایی در این سن بسیار زیاد ایجاد می شود. سمعک، وسیله الکترونیکی بسیار پیشرفته‌ای است که مستقیما در پیشبرد ارتباط کاربر آن و سالمندان با اطرافیان( خانواده، همکاران، دوستان ) و در عین حال محیط اطراف تأثیرگذار است. در این مقاله به بررسی و معرفی انواع سمعک برای سالمندان می پردازیم.

انواع سمعک:

سمعک از سه قسمت اصلی، میکروفون، مدار پردازنده و بلندگو (رسیور) تشکیل شده‌است. اجزای دیگری همچون کنترل صدا، کلید برنامه، هوک و… نیز در سمعک‌هایی هست که جزء ابزار جانبی سمعک به ‌شمار می‌روند. سمعک ‌ها را می‌توان از چند نظر طبقه ‌بندی کرد، که مهم‌ترین آن‌ها شکل ظاهری و نوع پردازش سمعک است.

انواع سمعک از لحاظ تکنولوژی:

  • آنالوگ
  • دیجیتال
  • هوشمند
  • بلوتوث دار
سمعک آنالوگ:

از ابتدایی ترین وسایل کمک شنیداری می باشد، که قیمت پایین تری دارند و تنها امکان تنظیم یک برنامه دارند. معمولا دارای دکمه تنظیم بلندی و زیر و بیم است و مهمترین عیب این دسته این است که برای تمامی افت های شنوایی به یک میزان صدا را بلند می کنند، که در برخی از موارد شنوایی فرد را نیز بدتر می کند. بعضی از سالمندانی که از این سمعک استفاده کرده اند رضایتی از آن نداشته اند.

سمعک دیجیتال:

این سمعک ها، به وسیله کامپیوتر قابلیت تنطیم دارند و شنوایی شناس براساس افت شنوایی فرد سمعک دیجیتال را تنظیم می کند، که امکان تنظیم دقیق تر وجود دارد. برخلاف آنالوگ تفاوتی بین صداهای گفتاری و صداهای پس زمینه قائل می شود و رضایت بیمار از آنها بیشتر است.

سمعک هوشمند:

سمعک هوشمند، نسل دوم نوع دیجیتال است، که قابلیت انطباق در شرایط های محیطی مختلف (مکالمه ، اتاق ساکت، حیاط، پارک، جای شلوغ) را دارد. در این محیط ها صدای فرد گوینده را ردیابی و تقویت می کنند و در مقایل سر و صداهای مزاحم را حذف می کند.

سمعک بلوتوث دار:

علاوه بر امکانات خوب امکان ارتباط بین دو سمعک، تلویزیون و دیگر وسایل ارتباطی نیز محیا می باشد.

انواع سمعک

انواع سمعک از لحاظ شکل ظاهری:

  • سمعک داخل گوشی
  • سمعک پشت گوشی
الف: سمعک داخل گوشی:

این نوع سمعک‌ها، باید حتما برای هر فرد با در نظر گرفتن سایز گوش و مشکلات شنوایی‌ به طور مجزا طراحی شود، رطوبت و جرم داخل گوش به این سمعک‌ها آسیب می‌رساند و افرادی که مشکلات شنوایی‌شان زیاد است نباید از این نوع سمعک‌ها استفاده کنند.

مزایای سمعک داخل گوشی:
  • استفاده از این سمعک ها جلب توجه نمی کند و دیگران، متوجه سمعک فرد نمی شوند.
  • سمعک هایی که پشت گوش نصب می شوند، هنگام وزش باد باعث می شوند فرد استفاده کننده از سمعک، از صدای هوهوی باد احساس ناراحتی می کند. اما این نوع سمعک ها به دلیل قرار گرفتن در داخل کانال گوش، صدای باد را تقویت نمی کنند.
معایب سمعک داخل گوشی:
  • این نوع سمعک ها، به دلیل قرارگیری در کانال گوش، متناسب با گوش هر فرد ساخته می شوند. به این صورت که از فرد قالب کانال گوش گرفته می شود و بر اساس آن، سمعک سفارش داده می شود. این کار توسط متخصصین شنوایی‌ سنجی انجام می گیرد.
  • این وسایل کمک شنیداری، در عمیق ترین قسمت کانال گوش قرار دارند. اجزای الکترونیکی و حساس آنها، همواره در معرض رطوبت، جرم گوش و حرارت بدن قرار می گیرند، این امر باعث می شود که این نوع از وسایل کمک شنیداری، زودتر نیاز به تعمیر پیدا کنند.
  • این نوع سمعک‌ها باید حتما برای هر فرد با در نظر گرفتن سایز گوش و مشکلات شنوایی‌ به طور مجزا طراحی شود. رطوبت و جرم داخل گوش به این سمعک‌ها آسیب می‌رساند و افرادی که مشکلات شنوایی‌شان زیاد است، نباید از این نوع سمعک‌ها استفاده کنند.
  • این سمعک ‌ها نمی‌توانند صداهای خیلی بلند و بالاتر از 70 دسی‌بل را پوشش بدهند.
  • فرد در روز نیاز دارد که چند بار سمعک را از گوش خارج کند و آن را از جرم گوش پاک کند و کانال گوش خود را تمیز و خشک کند.
  • بدلیل کوچکتر بودن سایز باتری سمعک نامرئی، شارژ باتری زودتر خالی می شود و تقریبا هر 4 روز یکبار نیاز به تعویض سمعک می باشد.
انواع سمعک داخل گوشی:
1_  سمعک های نامرئی (سمعک هایی که داخل کانال گوش قرار می گیرند و دیده نمی شوند):

سمعک های نامرئی کوچک ترین در نوع خود هستند و صدای باد را کمتر دریافت می کنند، اما از طرف دیگر باتری های بسیار کوچکی در آنها استفاده شده که عمر کمتری دارند و کار با آنها مشکل است. مشخصات اضافی مثل کنترل میزان صدا و میکروفون نیز روی آنها وجود ندارد و ممکن است بلندگویشان با ترشحات گوش دچار مشکل شود. این سمعک ها برای افرادی مناسب هستند، که کم شنوایی خفیف یا متوسط دارند. همچنین افرادی که نمی خواهند سمعکشان دیده شود، می توانند از این نوع سمعک ها استفاده کنند، زیرا در داخل گوش، اصلا پیدا نمی باشد. از انواع این نوع سمعک ها، IIC و CIC می باشد.

انواع سمعک در سالمندان

2_ سمعک های داخل گوش (سمعک هایی که داخل مجرای گوش قرار می گیرند و دیده می شوند):

این نوع سمعک ها، کمی بزرگ تر از سمعک های نوع اول هستند و تا حدی دیده می شوند، ولی کمی قوی تر از گروه اول می باشند. سمعک های داخل گوشی با توجه به خواست مشتری در دو نوع تولید می شود، نوعی که تمام قسمت بیرون گوش را در بر می گیرد و نوعی که فقط قسمت پایینی آن را پر می کند. هر دو نوع برای افرادی که مشکل شنوایی معمولی یا جدی دارند، مناسب است. این نوع سمعک، مشخصاتی مثل کنترل میزان صدا دارد، که سمعک های کوچک تر ندارند و کار با آن راحت تر است و از باتری بزرگ تر با عمر بیشتر بهره می برد. سمعک ITC  و ITE از این نوع سمعک هستند.

انواع سمعک

ب: سمعک پشت گوشی:

بهترین و قدرتمندترین نوع سمعک‌ها، سمعک پشت‌گوشی است، که سمعک پشت گوشی، دو تکه است، قسمت میکروفون، رسیور و اجزای الکترونیک در یک قسمت و در پشت گوش قرار می گیرند و قسمت دیگر قالب گوش است که توسط شنوایی شناس و با توجه فرم گوش بیمار تهیه می شود. در سمعک پشت گوشی، صدا از طریق  قالب سفارشی به گوش می رسد. وسیله کمک شنیداری پشت گوشی ، برای همه افت های شنوایی کاربرد دارند و تقریبا پرفروش ترین وسیله کمک شنیداری است.

مزیای سمعک پشت گوشی:
  • این نوع سمعک ها برای کم شنوایی شدید نیز قابل استفاده هستند.
  • این نوع سمعک ها برای تمامی افراد و در تمامی سنین مورد استفاده قرار می گیرند.
  • افرادی که به دلیل تولید بیش از حد جرم گوش نمی توانند، از سمعک های داخل گوشی استفاده کنند، می توانند به راحتی از این نوع سمعک ها استفاده کنند.
معایب سمعک پشت گوشی:
  • کسانی که نمی خواهند دیگران متوجه سمعک آنها شوند، هنگام استفاده از این نوع سمعک ها رنج می برند، زیرا کاملا نمایان است.
انواع سمعک پشت گوشی:
1_ سمعک پشت گوشی BTE:

سمعک BTE بزرگ ترین نوع سمعک است، اما مدل های جدید آن طراحی کوچک تری دارند. سمعک های پشت گوشی صدا را بیشتر از سمعک های دیگر تقویت می کنند، اما در عوض صدای باد نیز بیشتر روی آنها تاثیر می گذارد.

انواع سمعک

2_ سمعک پشت گوشی RIC  یا RIE:

این دو نوع سمعک نیز به سمعک های پشت گوشی شباهت دارند، با این تفاوت که دریافت کننده یا بلندگوی آنها داخل سوراخ گوش یا روی بخش خارجی آن قرار می گیرد و به جای لوله، یک سیم نازک قطعات آن را به هم متصل می کند. قسمت پشت گوش آنها کمتر نمایان است و ممکن است با ترشحات گوش دچار مشکل شود.

انواع سمعک

سمعک قابل کاشت یا ایمپلنته:

از سمعک های جدید مانند سمعک قابل کاشت، هنگامی استفاده می شود که فرد دچار اختلال شنوایی شدید است، مثلا به دلایل مادرزادی از بدو تولد، کانال گوش ندارد یا کودکی است که نمی تواند سمعک را داخل گوش نگه دارد. این سمعک ها بخش فلزی ای دارند که از طریق جراحی روی استخوان جمجمه کار گذاشته می شود و زمینه انتقال صدا را به گوش فراهم و شنوایی خوبی برای بیمار ایجاد می کند اما این سمعک بسیار گران قیمت است و هر کسی شاید نتواند آن را تهیه کند.

نکات استفاده از سمعک:
  • افرادی که سمعک دارند، حتما باید سالی یک بار به متخصص و کارشناس شنوایی سنجی مراجعه کنند، تا شنوایی شان مورد سنجش قرار گیرد.
  • سمعک های مختلف، امکانات و تجهیزات مختلفی دارند، سعی کنید نیازهای اصلی شنوایی خود را بدانید تا سمعکی را تهیه کنید که دقیقا همان نیازها را برطرف نماید.
  • ورود هر جسم خارجی داخل گوش، ممکن است فرد را مستعد عفونت خارجی گوش کند، پس رعایت بهداشت سمعک الزامی است و در صورتی که بیمار احساس درد دارد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند تا درمان های لازم انجام شود.
  • نحوه استفاده از انواع امکانات سمعک را یاد بگیرید، همچنین چگونگی تعویض باتری سمعک را یاد بگیرید، تا پس از تمام شدن باتری، آن را عوض کنید.

مطالب مرتبط 

پیرگوشی در سالمندان 

زخم بستر در سالمندان 

تشک مواج سالمندان 

پوکی استخوان در سالمندان  

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *