راه های درمان خانگی پوکی استخوان

تیر, 1398 بدون نظر مقالات

اگر چه راه‌ های زیادی برای ساختن استخوان‌ هایی قوی ‌تر وجود دارد، اما کسانی که بیش‌تر مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند، باید از رفتارها و عوامل دیگری که می‌توانند به قوی شدن استخوان کمک کنند، آگاه باشند. اگر مبتلا به پوکی استخوان شده اید و یا در معرض خطر ابتلا به آن هستید، باید یک رژیم غذایی سخت را دنبال و حفظ یک شیوه زندگی سالم برای کمک به دفع کردن یا کاهش سرعت پیشرفت بیماری انجام دهید. به علاوه، شما می توانید برخی از راه حل های ساده در خانه برای حفظ استخوان های سالم و قوی انجام دهید.

درمان های خانگی و تغذیه ای برای کنترل و کاهش پوکی استخوان:

1_ انجام ورزش:

ورزش یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای مبارزه با پوکی استخوان انجام دهید، ورزش به شما کمک می کند تا استقامت خود را افزایش دهید، و عضلات اطراف مفاصل خود تقویت کنید، که این به نوبه خود باعث تحرک و پویایی می شود. علاوه بر این، ورزش به از دست دادن وزن نیز کمک می کند. برخی از انواع ورزش ها مانند، پیاده روی، شنا، ایروبیک و یا بازی تنیس است که برای استخوان های شما مفید هستند و از ورزش هایی که تحرک زیادی دارند و و احتمال ایجاد جراحت در آنها وجود دارد، اجتناب کنید.

درمان خانگی پوکی استخوان

2_ آلو خشک:

آلو دارای نوعی آنتی اکسیدان است که خوردن آن به صورت روزانه از خطر شکستگی و پوکی استخوان پیشگیری می کند، همچنین آلو خشک، منبع خوبی از مس است که در تقویت استخوان تاثیر زیادی دارد.

درمان خانگی پوکی استخوان

3_ دانه کنجد:

خوردن دانه کنجد یکی دیگر از مواد مغذی ضروری برای سلامت استخوان ها می باشد که به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می کند، به علاوه، دانه کنجد شامل مواد مغذی دیگری برای سلامت استخوان مانند منیزیم، منگنز، مس، روی، فسفر و ویتامین K و D است، که خوردن یک قاشق چای خوری کنجد بو داده در یک فنجان شیر گرم توصیه می شود.

درمان خانگی پوکی استخوان

4_ سیب:

سیب با داشتن ترکیب منحصر به فرد آنتی اکسیدان ها مانند پلی فنول و فلاونوئیدها می تواند پوکی استخوان را درمان کند و باعث کاهش التهاب مفاصل می شود.

درمان خانگی پوکی استخوان

5_ زنجبیل:

عصاره زنجبیل، اثر مثبتی در کاهش درد بیماران مبتلا به پوکی استخوان دارد، این گیاه با داشتن خواص آنتی اکسیدان و ضدالتهابی به کاهش درد، تورم و التهاب کمک می کند. خوردن چای زنجبیل همراه با کمی عسل یا استفاده ار زنجبیل خشک در غذا و یا ماساژ مناطق آسیب دیده با روغن زنجبیل می تواند مثمرثمر باشد.

درمان خانگی پوکی استخوان

6_ موز:

روزی یک موز برای تقویت‌ استخوان‌ها بخورید. مطالعات نشان داده‌اند که زنان دارای رژیم غذایی حاوی پتاسیم بالا دارای استخوان ‌های قوی‌تری هم هستند. محققان معتقدند این تاثیر مربوط به توانایی پتاسیم برای سالم و متعادل نگه داشتن خون است، بنابراین بدن مجبور نیست که کلسیم را از استخوان بگیرد تا خون را در سطح نرمال نگه دارد.

درمان خانگی پوکی استخوان

7_ روغن نارگیل:

روغن نارگیل، به جذب کلسیم و منیزیم که دو ماده مغذی ضروری مورد نیاز برای توسعه و نگهداری استخوان های قوی هستند، کمک می کند و همچنین می تواند عوارض ناشی از کمبود استروژن از جمله از دست دادن تراکم استخوان را جبران کند و از پوکی استخوان به علت تغییرات هورمونی جلوگیری می کند.

مصرف سه تا پنج قاشق غذاخوری روغن نارگیل روزانه می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند، همچنین ماساژ روزانه بدن با این روغن تاثیر مثبتی بر سلامت استخوان ها دارد، همچنین از روغن نارگیل برای پخت و پز هم می شود استفاده کنید.

درمان خانگی پوکی استخوان

8_ آناناس:

آناناس حاوی منگنز است که در پیشگیری و درمان پوکی استخوان سودمند است، که کمبود منگنز با ناهنجاری استخوان و پوکی استخوان ارتباط دارد. روزانه قبل از غذا یک فنجان تکه های آناناس تازه مصرف کنید. یک فنجان آناناس حدود 75 درصد از دوز روزانه مورد نیاز منگنز را فراهم می کند، همچنین نوشیدن یک فنجان آب آناناس موثر است.

درمان خانگی پوکی استخوان

9_تخم گشنیز:

گشنیز سرشار از مواد معدنی است که در حفظ سلامت استخوان مفید است. هر دو برگ گشنیز و دانه ها سرشار از کلسیم، پتاسیم و منگنز همراه با منیزیم و آهن می باشد. دو قاشق چای خوری از تخم گشنیز را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و بعد مدت 5 تا 10 دقیقه، مقداری عسل اضافه کنید و دو بار در روز بنوشید، همچنین، می توانید برگ گشنیز و دانه ها را در پخت و پز استفاده کنید.

درمان خانگی پوکی استخوان

10_ زردچوبه:

یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر اضافه کنید و آن را بجوشانید، و کمی عسل به آن اضافه کنید و آن را دو بار در روز، حداقل برای چند روز بخورید. همچنین، استفاده از پودر زردچوبه در آشپزی روزانه، مزایای خوبی دارد.

درمان خانگی پوکی استخوان

11_ روغن ماهی:

مکمل های روغن ماهی به افزایش تراکم استخوان به علت امگا 3 اسیدهای چرب ضروری و ویتامین D ضروری است، که اسیدهای چرب امگا 3 در روغن ماهی از شکستگی استخوان پیشگیری می کند.

1000 میلی گرم از مکمل های روغن ماهی یک بار در روز با یک وعده غذایی می تواند مفید باشد، همچنین ماهی آب های سرد مانند ماهی آزاد برای کمک به بالا بردن میزان اسیدهای چرب ضروری در رژیم غذایی خود بگنجانید.

درمان خانگی پوکی استخوان

12_ دارچین:

یک قاشق چای خوری پودر دارچین و یک قاشق غذاخوری عسل در لیوان آب گرم با هم مخلوط کنید و هر روز صبح، با معده خالی بخورید، همچنین یک راه دیگر، تهیه خمیر از پودر دارچین و عسل است، که برای ماساژ منطقه آسیب دیده برای چند دقیقه و 2 یا 3 بار در روز استفاده کنید ، از این درمان ها، تا زمانی که وضعیت شما بهبود یابد، استفاده کنید.

درمان خانگی پوکی استخوان

13_ شیربادام:

شیر بادام حاوی مقدار خوبی از کلسیم، منیزیم، منگنز و پتاسیم است و در نتیجه درمان خوبی برای پوکی استخوان است. به علاوه، فلاونوئیدها در بادام تعداد رادیکال های آزاد در بدن را کاهش می دهد، که به نوبه خود در برابر پوکی استخوان محافظت می کند

یک فنجان بادام را شب قبل خیس کرده و روز بعد، پوست آن را کنده و در آسیاب ریخته، دو فنجان آب بریزید. پوره صافی بدست می آید، کمی پودر دارچین و عسل به علت طعم و مزه به آن افزوده و دوباره مخلوط کنید، از صافی رد کنید. یکی دیگر از شیوه ها اینکه 10 بادام را در آب به مدت یک شب خیس کنید و سپس پوست آن را کنده و با یک فنجان شیر گرم مخلوط کنید. کمی زعفران، هل و پودر زنجبیل به این مخلوط اضافه کنید و دو بار در روز، قبل از صبحانه و قبل از خواب بنوشید.

درمان خانگی پوکی استخوان

14_ نور خورشید:

برای استخوان های سالم و قوی، نیاز به ویتامین D دارید. این یک نقش محوری در تغذیه ایفا می کند با تسهیل جذب کلسیم، در نتیجه به پیشگیری از پوکی استخوان در سال های بعد کمک می کند، که یکی از بهترین منابع طبیعی ویتامین D نور خورشید است.

برای افزایش مصرف ویتامین D، هرروز صبح به مدت 10 تا 15 دقیقه در آفتاب قرار گیرید تا ویتامین D در بدن تولید شود با این حال، شما کرم های ضد آفتاب قبل از بیرون رفتن در آفتاب در طول روز را فراموش نکنید.

درمان خانگی پوکی استخوان


مطالب مرتبط 

پوکی استخوان در سالمندان 

دلایل پوکی استخوان 

مراقبت سالمندان مبتلا به پوکی استخوان 

پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان 

درمان پوکی استخوان 

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *