گرایش سالمندان به اینترنت و فضای مجازی

خرداد, 1398 بدون نظر مقالات, مقاله

آمار جمعیت سالمندان در حال افزایش است و محققان با طراحی تلفن های همراه هوشمند برای سالمندان که تمام ویژگی های یک گوشی را دارد، این امکان را به وجود آورده اند تا سالمندان بتوانند به ساده ترین شکل از این تلفن همراه استفاده کنند.

این روزها سالمندان نیز مانند نوجوانان و جوانان علاقه به استفاده ازگوشی های هوشمند دارند و بیش از پیش غرق این دنیای مجازی شده اند. جذابیت دنیای مجازی و فضای سایبری نسبت به دنیای واقعی، اصلی‌ترین دلیلی است که بزرگسالان به آن روی آورده‌اند. ما فکر می‌کنیم این جذابیت‌های بصری و محتوایی صرفا برای بچه‌ها جذاب است، غافل از اینکه شاید برای سن‌های بالاتر به مراتب هیجان انگیزتر باشد، چرا که آنها در سنی قرار دارند که هیجانات روزمره و عادی یک نوجوان را ندارند و عموما از تکراری شدن زندگی خود گلایه دارند.

مسئله پذیرش تکنولوژی توسط سالمندان یک چیز است و ارتباطی که این افراد با دستگاه های خود دارند، چیز دیگری است. افراد مسن تر طبق تحقیقات، گوشی خود را به مثابه دستگاهی می دانند که ارتباط آنها را با دیگر نقاط جهان حفظ می کند و می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. این افراد اکنون با گوشی خود کارهای متفاوتی انجام می دهند و از آن برای پر کردن اوقات فراغت خود نیز استفاده می کنند.

گرایش سالمندان به اینترنت
گرایش سالمندان به اینترنت

گرایش سالمندان به فضای مجازی:

دکتر دیوید گرین بنیانگذار مرکز اعتیاد به اینترنت و فناوری می گوید، مغز افراد مسن تر نیز به همان اندازه جوان، حساس و درگیر اعتیاد اینترنت خواهد شد، بنابراین آنها نیز می توانند مانند جوانان درگیر این معضل شوند و باید فکری به حال آن کرد. تنهایی و طرد شدن افراد با سن و سال بالا و همچنین عدم آموزش درست به آنها در کنار حوصله نداشتن فرزندانشان به این کار، از جمله مواردی می باشد که باعث شده برخی از بزرگسالان در دنیای اینترنت غرق شوند و توجهی به مشکل آنها نشود.

دوره “بالندگی در برابر رکود” بعد از بحران میانسالی پیش می‌آید و دوره‌ای است که پیرترها دوست دارند نقشی را در جامعه ایفا کنند، چرا که فکر می‌کنند فراموش شده‌اند. آنها در خود انرژی می‌بینند که دیگران یا نمی‌بینند یا چندان از آن استقبال نمی‌کنند، از همین رو با داشتن یک صفحه در دنیای وب و یا فعالیت‌ های خود در فضای سایبری می‌خواهند، دوره بالندگی در برابر رکود را با موفقیت سر کنند. آنها فکر می‌کنند اگر این کارها را نکنند از جامعه طرد می‌شوند.

گرایش سالمندان به اینترنت
گرایش سالمندان به اینترنت

وابستگی به گوشی در سالمندان:

در ژانویه 2017 مرکز تحقیقات Pew در آخرین شماره خود در مورد استفاده از گوشی های هوشمند در آمریکا، مقاله ای را منتشر کرد. طبق نتایج این تحقیق بیش از سه چهارم بزرگسالان آمریکایی 77% در حال حاضر دارای یک گوشی هوشمند هستند، اما سریع ترین رشد جمعیت استفاده از گوشی های هوشمند در میان افراد بالای 50 سال است که 74 % آنها اکنون گوشی دارند.

16 % این میزان مربوط به دو سال قبل است و نشان دهنده افزایش استفاده سالمندان از گوشی است. مالکیت گوشی های هوشمند برای آمریکایی های 65 ساله و بالاتر در حال حاضر 42% است و از سال 2015 نیز به میزان 12% افزایش یافته است.

 


مطالب مرتبط 

سالمند و سالمندی 

اوقات فراغت در سالمندان 

سالمندان و شبکه اجتماعی 

 

 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *