راه های موفقیت در سالمندی

خرداد, 1398 بدون نظر مقالات, مقاله

حفظ نگرش مثبت و پیدا کردن راه هایی برای حفظ معنا در زندگی دو عامل مهم برای کسب موفقیت در سالمندی است. همچنین داشتن رژیم غذایی مناسب، فعالیت فیزیکی کافی، انجام غربالگری های دوره ای، عدم استفاده از دخانیات، مصرف صحیح داروها و داشتن روابط اجتماعی بسیار مهم هستند.

سبک زندگی و محیط خوب، می‌تواند حدود 50 تا 70 درصد پیری ما را تعیین کند، در حالیکه ژنتیک 30 تا 50 درصد پیریمان را تعیین می‌کند، یعنی ما می‌توانیم با مداخله در عوامل محیطی حداقل این ‌آسیب را ببینیم.

دوران سالمندی موفق:

برنامه ریزی برای درس خواندن، انتخاب شغل مناسب، تحصیلات و داشتن خانه و … از جمله کارهایی است که همه ی افراد برای جوانی شان انجام می دهند و به فکر آن هستند، اما همیشه پیری را دورتر از آنچه که هست، تصور می کنند و شاید تعداد اندکی افراد راجع به پیری فکر می کنند. اما همه ی ما باید یاد بگیریم که می توان با برنامه ریزی، دوران پیری و سالمندی خوبی، چه از لحاظ روحی و چه جسمی داشته باشیم، همچنین باید یاد بگیریم که وقتی داریم سال‌های جوانی‌مان را می‌گذرانیم، وقتی خانمی که افزایش وزن پیدا کرده، یادش باشد که این زانوها قرار است تا 80 سالگی برایش کار بکنند و این زانوها اگر وزنش همین‌طور اضافه شود، قادر به انجام وظیفه نیستند، او ناتوان خواهد شد، نمی‌تواند راه برود و به صندلی چرخدار نیاز پیدا خواهد کرد.

راه های موفقیت در سالمندی

بیماری‌های مربوط به سالمندان:

یک سری بیماری وابسته به سن به نام agerelated وجود دارد که برای رسیدن به سالمندی موفق، باید خودمان را در مقابل این بیماری ها محافظت کرده باشیم. که این بیماری های وابسته به سن، بیماری‌های متعددی مثل بیماری‌های تنگی عروق قلب، فشار خون، سکته‌های مغزی، دیابت، آلزایمر، در خانم‌های پوکی استخوان و همین‌طور افسردگی و بیماری‌ های چشمی می باشد، بنابراین قسمتی از این موضوع اجتناب‌ناپذیر هست، حتی در مغز انسان هم تغییراتی اتفاق می‌افتد.

راه های موفقیت در سالمندی

مقابله با بیماری های دوران سالمندی در سالمندی موفق:

قسمتی از سالمندی موفق به سلامتی جسمانی برمی گردد، که باید فرد خود را در برابر بیماری جسمانی محافظت و مراقبت کند، همچنین قسمت دیگر سالمندی موفق به سلامتی روحی بر می گردد که این قسمت شامل دو قسمت سلامت روان و سلامت شناختی است. در سلامت روان یعنی اینکه فرد خود را در مقابل افسردگی، اضطراب و اشکالات دیگری که احتمال بروز آن در سالمندی خیلی زیاد هست، محافظت کند. در مورد سلامت شناختی نیز باید افراد بتوانند سلامتی عقلانی خودشان و در رأس آنها حافظه‌شان را به تمامیت تا جایی که می‌توانند نگه دارند، چون همه‌ی این ها دستخوش افت خواهد شد. یعنی در هر سه حیطه‌ی سلامتی جسمی، روحی و شناختی ما اگر کنترل را نداشته باشیم این بیماری‌ها را خواهیم گرفت. بنابراین “سالمندی موفق” به زمانی اطلاق می‌شود که ما بتوانیم، سالمندی‌مان را در این سه حیطه با سلامت طی کنیم.

راه های موفقیت در سالمندی

راه های موفقیت در سالمندی:

  • اول اینکه باید در نظر داشت که هیج وقت دیر نیست و هر زمانی می توان فاکتورهایی مثل فشارخون، دیابت، مصرف سیگار، چاقی و … را کنترل کرد که همه ی این ها با تغذیه، روش صحیح زندگی و فعالیت های فیزیکی مناسب قابل پیشگیری می باشد. که با کنترل این موارد می توانید سالمندیتان را ضمانت کنید.
  • افسردگی طولانی مدت، داشتن حوادث خیلی بد در زندگی، انزوا و… فاکتورهای خطرسازی برای افت ذهنی است که می توان در دوره ی جوانی آن را پیشگیری کرد.
  • نکته‌ی مهم دیگر سلامتی قلب هست، چون قلب و مغز با هم ارتباط تنگاتنگ دارند، یعنی شما اگر می‌خواهید، مغز سالم داشته باشید، صد در صد باید قلب سالمی داشته باشید. یکی از چیزهایی که زندگی امروز ما را تهدید می‌کند، عدم فعالیت فیزیکی و زندگی نشسته‌ای است که ما داریم. زندگی امروزه باعث شده که فعالیت فیزیکی خیلی کم شده و این موضوع صرف نظر از ایجاد بیماری و چاقی، روی روحیه‌ی افراد نیز تأثیر می‌گذارد.
  • نکته‌ی دیگر تحصیلات هست، اگر چه این موضوع در کشورهای در حال توسعه یک معضل هست، ولی افرادی که در کودکی و سال‌های جوانی درس خواندند و یادگیری داشتند، حتی اگر درس نخوانده باشند، ولی دائم در حال یادگیری بودند، این ها خیلی در برابر ابتلا به بیماری آلزایمر محافظت شدند. یعنی بی‌سوادی فاکتور خطرساز برای افت شناختی در سنین بالا است. افراد سالمند باید تا جایی که ممکن است یاد بگیرند، مثلا یک فن جدید، گلسازی، باغبانی، مطالعه‌، حد جدول، بازی‌با کارت و یادگیری کامپیوتر در مغز تحریک و تکانه ایجاد کرده و از آن محافظت می‌کند.
  • ورزش کردن، مورفین بدن را بالا می‌برد و آندورفین‌ها می‌توانند، احساس خوشایند بودن را در انسان ایجاد کند،. بنابراین فعالیت فیزیکی، بخصوص راه رفتن روی سلامت مغز و قلب تأثیر دارد. یعنی توصیه‌ی جدی وجود دارد که افراد باید حداقل نیم ساعت در روز و در طول هفته ورزش کنند.

مطالب مرتبط 

سالمندان و راه های شاد زیستن 

راز طول عمر 

سالمندی موفق 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *