image اردیبهشت, 1398 بدون نظر مقالات

با توجه به پيشرفت هاي علم پزشكي و بهداشتي، متوسط عمر انسان افزايش يافته است. پيرشدن و سالخوردگي با كاهش تدريجي فعاليت هاي فيزيكي و افزايش بيماري هاي مزمن همراه مي شود. بهبود تغذيه تا حد زيادي قادر است از بروز اين مشكلات پيشگيري كند و يا آنها را کاهش دهد. به همين دليل يكي از مسايل مهم سالمندان وضعيت تغذيه آنها است. نوع تغذيه در دوره سالمندي بسيار مهم است، زيرا اضافه وزن، فشارخون بالا، چربي خون بالا و قند خون بالا از مشكلات شايعي هستند كه تغذيه صحيح به كنترل آنها كمك مي كند. به علاوه با افزايش سن، توده عضلاني و سوخت و ساز بدن كاهش مي يابد، مصرف غذا كمتر مي شود و تغييراتي در بدن ايجاد مي شود كه احتمال سوء تغذيه را بيشتر مي كند. با يك برنامه غذايي صحيح، ميتوان خطر ابتلا به بيماري ها را كاهش داد.

تغذیه در سالمندان
تغذیه در سالمندان
نيازهاي تغذيه اي سالمندان:

نيازهاي تغذيه اي به موازات افزايش وزن تغيير مي كند. ممكن است در اين دوره نياز به برخي از مواد مغذي افزايش يابد، در حالي كه نياز به برخي ديگر افزوده شود. در ذیل به چند مورد از نيازهای تغذیه ای در دوره سالمندي اشاره مي كنيم:

1_ انرژی:

به علت فعالیت بدنی کمتر و کاهش توده های عضلانی، با بالا رفتن سن، انرژی در سالمندان کاهش می یابد.  در اینصورت با دریافت مازاد بر نیاز انرژی، مشكلات و عوارضي مانند چاقي، فشارخون و بيماري هاي قلبي عروقي براي سالمند ايجاد مي شود.

2_ پروتئین:

نیاز بدن به پروتئین با بالا رفتن سن تغییری نمی کند، ولی اغلب پروتئین مورد نیاز بدن، به علت كاهش انرژي دريافتي و تغيير ذائقه به مقدار كافي تامين نمي شود، بنابراين باید به این مورد توجه شود.

تغذیه در سالمندان
تغذیه در سالمندان
3_ کربوهیدرات:

برای داشتن انرژی، کربوهیدرات تاثیر به سزایی دارد و در تمامی سنین، کربوهیدرات ها بیش از نیمی از انرژی دریافتی را تشکیل می دهد و به مقدار 20 تا 35 گرم در طی روز توصیه می گردد.

4_ چربی:

سالمندان سالم، ميتوانند حداكثر 30 % از كالري روزانه خود را از چربي دريافت كنند، مقدار چربي هاي اشباع نبايد بيش از 8 تا 10 درصد انرژي روزانه را تشكيل دهد. بايد مقدار كلسترول دريافتي كنترل شود تا مقادير مصرفي آن زياد نباشد.

5_میزان مایعات:

توجه به دريافت كافي مايعات در سالمندان از مسايل مهم است. در دوران سالمندي سه تغيير عمده موجب افزايش احتمال كم آبي بدن مي شود، كاهش حجم آب بدن، كاهش توانايي تغليظ ادرار به وسيله كليه ها وكاهش احساس تشنگي، که باید به میزان بیشتری مایعات توسط سالخوردگان مصرف شود.

علايم كمبود آب در بسياري از سالمندان ممكن است به صورت خشكي لبها، گود افتادن چشم ها، تب، يبوست، كاهش حجم ادرار و تهوع باشد، بنابراين توجه به مصرف كافي آب و مايعات در اين دوران اهميت ويژه اي دارد. فرد سالمند بايد براي جلوگيری از كم آب شدن بدن روزانه حداقل شش تا هشت ليوان مايعات و ترجيحا آب ساده بنوشد.

6_ ویتامین ها و مواد معدنی:

نياز به ويتامين D، ويتامين B12 و كلسيم در سالمندان تغيير مي كند.

تغذیه در سالمندان
تغذیه در سالمندان

مطالب مرتبط 

سالمند و دوران سالمندی 

 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *