تیر, 1398 بدون نظر مقالات, مقاله

با بالا رفتن سن و عوامل محیطی و ژنتیکی پوست انسان شروع به تغییر کردن و پیر شدن می کند. امروزه روشهای مختلی برای جوانسازی و کاهش آثار پیری در سالمندان در دسترس وجود دارد که به آنها می پردازیم.

جوانسازی پوست سالمندان

تاثیرات سالمندی بر پوست

ایجاد پیری و روند سالمند شدن در صورت، نتیجه بسیاری از عوامل ژنتیكی و محیطی است.این عوامل باعث ایجاد نازكی و چروك‌های ظریف در پوست می‌شود.علاوه براین، از دست رفتن بافت چربی زمینه‌ای در صورت باعث نازك‌تر شدن پوست و ایجاد ظاهر تكیده می‌شود .

گردی گونه‌ها و لب‌ها كه با جوانی همراه است، به صورت لب‌های نازك، گونه‌ها و حدقه‌های توخالی و گود افتاده و پوست چروك خورده پلك‌ها در می‌آید.پیرپوستی ناشی از آفتاب بارزترین تاثیر منفی را بر یك صورت پیر می‌گذارد. مواجهه بیش از حد با اشعه فرابنفش نور خورشید علت اكثر آسیب‌های همراه با پیری صورت است.

 

آسیب ناشی از نور خورشید علت ایجاد «لكه‌های پیری»، تغییر رنگ‌ها، خال‌ها، آشکار شدن مویرگ‌ها و تغییر رنگ پوست صورت به زرد رنگ‌پریده همراه با لكه‌لكه شدن كلی است.با افزایش مواجهه با نور خورشید و آسیب ناشی از آن، پوسته‌پوسته شدن و رشدهای اضافی سطحی و حتی سرطان پوست در صورت ظاهر می‌شود و به سطح پوست، نمایی زبر و ناصاف می‌دهد.

عوامل موثر بر پیری پوست

تغییرات پیرپوستی زودرس با سایر عوامل محیطی که از همه مهم‌تر سیگار كشیدن است نیز همراهی دارند.خطوط بیان حالت چهره یا خطوط خنده، چین‌های دینامیك صورت هستند كه از حركات تكراری عضلات صورت ناشی می‌شوند.از آنجا كه عضلات صورت به لایه‌های عمقی پوست متصل هستند، حركت این عضلات باعث جمع شدن پوست مرتبط با آنها می‌شود.

این جمع شدن‌های مكرر پوست در طی سالیان به ایجاد شیارهای دایمی یا چین‌های عمقی روی پوست منتهی می‌گردد.این چین‌ها و شیارها بیش از همه در نواحی اطراف عضلات بزرگ چشم، پیشانی و دهان قابل توجه هستند؛ یعنی جاهایی كه لبخند، خنده یا اخم باعث تغییرات دایمی در لایه عمقی پوست و یا درم شده‌اند.

خطوط عمودی اخم در ناحیه بین ابروها، نتیجه انقباضات عضلات چین دهنده افقی است؛ در حالی كه چین‌های افقی در ناحیه ریشه بینی به خاطر انقباضات عضله عمودی ایجاد می‌شود.خطوط پنجه كلاغی بر اثر انقباضات عضله مدور دور چشم و چین‌های افقی بزرگ در پیشانی بر اثر بالا دادن ابرو توسط عضله پیشانی ایجاد می‌گردند.

خطوط عمودی اطراف لب‌ها (به خصوص در افراد سیگاری) بر اثر حالت غنچه كردن و مكیدن مكرر لب‌ها شكل می‌گیرند.

جوانسازی پوست در سالمندان

جوانسازی پوست در سالمندان

گزینه‌های درمانی متنوعی برای كمك به كاهش نشانه‌های پیری صورت در دسترس هستند.مسلما گزینه‌های جراحی فراوانی، برای بهبود ظاهر فرد وجود دارند و این اقدامات، ابزار اولیه برای اصلاح اثرات جاذبه در پیری صورت  و جوانسازی آن به شمار می‌آیند.

توجه به این نكته حایز اهمیت است كه خط اول درمان برای تمام بیماران، پیشگیری از آسیب پوستی بیشتر از طریق اجتناب از مواجهه بیش از حد با نور خورشید و استفاده منظم از كرم ضد‌آفتاب است.ترك سیگار و حفظ تغذیه مناسب و آبرسانی به پوست نیز به كاهش تغییرات پوستی مرتبط با سن كمك خواهد كرد.

علاوه براین، تعداد زیادی درمان‌های طبی پوست و فرآورده‌های زیبایی در دسترس قرار دارند كه می‌توانند در صورت استفاده درازمدت در كاهش بهبود وضعیت صورت تا حدودی مفید باشند.

بوتاکس

یكی از موضوعات اصلی مورد توجه در جراحی پلاستیک صورت در سالمندان، بحث در مورد استفاده از سم بوتولینوم در درمان پیری پوست است.بوتاكس نام تجاری سم بوتولینوم A خالص شده است. اگرچه سم بوتولینوم یكی از كشنده‌ترین سم‌های شناخته شده به شمار می‌آید، در دوزهای درمانی اندك، بسیار ایمن و در درمان خطوط پرحرکت بیان حالت چهره بسیار موثر است.

اثرات بوتاكس معمولا 72 ساعت تا یك هفته پس از تزریق مشخص می‌شوند. تاکنون در موارد استفاده از بوتاكس در صورت، هیچ‌گونه عارضه طولانی‌مدت یا واكنش آلرژیك تهدیدكننده حیات گزارش نشده است.

عوارض بوتاکس

عوارض مختصر و موضعی تزریق بوتاكس ممكن است متعاقب درمان، رخ بدهند. کبودی و درد در محل تزریق شایع‌ترین عوارض گزارش شده را تشكیل می‌دهند كه ممكن است به تكنیك تزریق بستگی داشته باشند.

واكنش‌هــــای آلرژیك به بوتاكس بسیار نادر هستنـد. تزریق سم بوتولینوم در بیماران دچار عفونت پوستی در محـل تزریق ممنوع است و در بیماران مبتلا به اختلالات عصبی_عضلانی از قبیل میاستنی‌گراو هم نباید مورد استفاده قرار گیرد.

جوان‌سازی صورت  سالمندان به وسیله لیزر

جوانسازی پوست در سالمندان

گرچه تزریق سم بوتولینوم عمدتا با هدف چین‌های دینامیك و پرحرکت در یك‌سوم فوقانی صورت انجام می‌شود، لیزردرمانی پوسته با هدف تصحیح اثرات پیرپوستی ناشی از آفتاب صورت می‌گیرد.افتراق بین چروك‌های استاتیك و دینامیك و میزان پیرپوستی ناشی از آفتاب باید پیش از اقدام به بازسازی سطحی به وسیله لیزر مشخص شود

چین‌های ثانویه به انقباض عضلات صورت، نسبت به چروك‌های غیردینامیك، در مقابل بازسازی سطحی به وسیله لیزر مقاوم‌تر هستند.بهبود چین‌های غیردینامیك، خاصیت ارتجاعی پوست، تغییرات رنگی و نامنظمی‌های نمای پوست، منافعی هستند كه از بازسازی سطحی به وسیله لیزر انتظار می‌رود.

روش‌های درمانی جوان‌سازی مجدد پوست به وسیله لیزر را می‌توان به دو دسته تخریبی و غیرتخریبی طبقه‌بندی كرد.

لیزر‌های تخریبی
هدف از بازسازی سطحی تخریبی پوست، برداشتن سطحی ترین لایه یا اپیدرم آسیب‌دیده بر اثر نور خورشید و جایگزینی آن با یك لایه اپیدرم آسیب‌ندیده و در عین حال، تقویت و محكم كردن درم از طریق افزایش تولید كلاژن و الاستین است.تكنیك‌های بازسازی سطحی تخریبی پوست از طریق تبخیر بافتی كنترل شده، اپیدرم و درم سطحی را برمی‌دارند.

بازسازی مجدد اپیدرم ظرف یک تا دو هفته رخ می‌دهد زیرا ضمایم پوست (غدد عرق و فولیكول‌های مو) كه در صورت فراوان هستند، منبعی از سلول‌های اپیدرمی فراهم می‌كنند تا به طرف سطح مهاجرت كنند و اپی‌تلیوم جدید را تشكیل دهند.پوست جدید شاداب‌تر، صاف‌‌تر و دارای ناهمگونی‌های كمتر است و جوان‌تر به نظر می‌رسد.

لیزرهای غیرتخریبی
جوان‌سازی مجدد به وسیله لیزر غیرتخریبی از برخی خطرات بالقوه اقدامات تخریبی پیشگیری می‌كند؛ به این صورت كه باعث القای پاسخ التیامی التهابی درم می‌شود بدون اینكه آسیب قابل توجهی به اپیدرم وارد نماید.به دنبال جوان‌سازی مجدد به وسیله لیزرهای غیرتخریبی، نسبت به تكنیك‌های تخریبی، كاهش قابل‌ملاحظه‌ای در زمان بهبودی دیده می‌شود.

از آنجا كه قرمزی و ورم بعد از عمل در این روش به صورت قابل‌ملاحظه‌ای كمتر است، بیماران می‌توانند در همان روز درمان به سر كار خود بازگردند.علاوه براین، این روش با درد بسیار كمتری همراه است كه اساسا نیاز به بی‌حسی و بیهوشی عمل را مرتفع می‌سازد.

اگرچه نشان داده شده كه این فناوری‌های غیرتخریبی چین‌های پوستی را به درجات متغیری كاهش می‌دهند و در شكل‌گیری مجدد درم و پیشگیری از افتادگی پوست موثرند.فناوری‌های غیرتخریبی برای كاهش چین‌های متوسط و شدید به اندازه لیزرهای تخریبی كارآمد نیستند،

اما می‌توانند برای بهبود متوسط پوست در آن دسته از بیماران مبتلا به مراحل اولیه پیرپوستی ناشی از آفتاب كه نمی‌خواهند مدت استراحت پس از عمل‌شان طولانی باشد، ایده‌آل باشند.

جوانسازی پوست در سالمندان

جوان‌سازی صورت به وسیله حجم دهنده ها یا فیلرها
مواد حجم دهنده و یا فیلرها به سه دسته تقسیم می شوند:

  • مواد مصنوعی
  • فیلرهای طبیعی 
  • بافت چربی.

مواد مصنوعی اکثرا از ترکیبات پلیمری هستند و دسته‌بندی متنوعی دارند.در قدیم حتی از سیلیکون و تفلون به عنوان فیلر استفاده می‌شد. یکی دیگر از این‌ها پلی آکریل آمیدها بودند که چند دهه قبل رواج داشتند و در بلوک شرق تولید می‌شدند.

این مواد فاقد سازگاری لازم با بافت‌های بدن بوده و عوارض شدید داشتند. متاسفانه این مواد مصنوعی به تصور دائمی بودن و ارزان‌بودن مورد استفاده قرار می‌گیرند و عوارض درازمدت فراوانی دارند.یکی از عوارض آنها مهاجرت است. یعنی این مواد در جای خود باقی نمانده و حرکت می‌کنند.

این مواد چون معمولا در حجم بالایی هم تزریق می‌شدند پوست را می‌کشیدند و در بسیاری از موارد با تغییر حالت پوست ظاهر آن را پیرتر نشان می‌دادند.این عوارض به سختی قابل جبران هستند. انتخاب فیلر نامرغوب و نحوه تزریق نادرست، عوارضی برجای می‌گذارد که حتی از عوارض یک جراحی بد هم بدتر است. بنابراین توصیه می‌کنیم که از مواد دائمی یا مصنوعی استفاده نشود.

فیلر چربی، بسیار بهتر از انواع مصنوعی است چون یک بافت طبیعی با سازگاری کامل بافتی است. با این وجود مشکلاتی هم دارد.در مورد چربی، باید آنرا از جای دیگر بدن برداشت که نیازمند یک پروسه اضافه است و این برداشت از بخش دیگری از بدن ممکن است برای بیمار ناخوشایند باشد.

دومین مسأله این که چربی برای چین‌های متوسط و عمیق ماده خوبی است، اما برای چین‌های ظریف کارآیی آن کمتر است.فیلرهای طبیعی یا موقتی موادی سازگار با بافت بدن بوده و جزیی از بدن فرد می‌شوند. لذا هم نتیجه آنها از نظر زیبایی بهتر است و هم بسیار کم‌عارضه هستند.

با پیشرفت تکنولوژی احتمال بروز حساسیت ناشی از نوع با کیفیت بالای این مواد به زیر یک درصد رسیده و ماندگاری‌شان هم بیشتر شده است.یکی از معمول ترین انواع این مواد اسید هیالورونیک است که ماده بافت همبند بدن انسان است و اکثرا از مشتقات و ترکیبات آن استفاده می‌شود.

انجام روش های حجمی باید با دقت و احتیاط خیلی زیاد همراه باشد چرا که وارد کردن بیش از حد فیلرها ممکن است عوارض نامطلوبی مانند جابه جایی آنها را در پی داشته باشد.همانند تمامی اقدامات زیبایی، انتخاب مناسب بیمار، كلید دستیابی به یك پیامد موفق به شمار می‌آید.


مطالب مرتبط

آرایش سالمندان

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *