زخم بستر در سالمندان

تیر, 1398 بدون نظر مقالات

خیلی از بیماری ها، امروزه متاسفانه به زمین گیر شدن فرد منجر می شود، به طوری که حتی تا چند سال شاید فرد نمی تواند از جایش تکان بخورد و تا زمان بهبودی نمی تواند تحرک شدیدی داشته باشد، که بی تحرک بودن به تنهایی پر از ضرر است که باعث عوارض و بیماری های ثانویه از جمله زخم بستر می شود، که ما در این مقاله سعی کرده ایم به زخم بستر در سالمندان و پیشگیری از آن بپردازیم.

زخم بستر چیست؟

زخم بستر به قسمتی از بدن که دچار آسیب پوست و بافت شده باشد، گفته می شود. دلیل عمده وقوع همچین آسیب هایی، نشستن و یا دراز کشیدن در یک حالت برای مدت طولانی می باشد. زمانی که تغییر حالت به اندازه کافی رخ ندهد، ذخیره خون در آن قسمت به شدت افت کرده و یک زخم شروع به شکل گیری می کند. مشکل زخم بستر اغلب در نقاط باسن، شانه، پوست، در امتداد ستون فقرات، پشت دست و یا کمر، پاشنه، مچ پا و یا پوست پشت زانو اتفاق می افتد.

درجات زخم بستر:

زخم بستر بنا به حاد بودن به چهار دسته، تقسیم بندی می شود که دسته اول خفیف و به ترتیب به دسته چهارم، که شدید می باشد منجر می شود.

زخم بستر درجه یک:

در این نوع زخم بستر، پوست قرمز شده و با فشار آوردن روی آن نقطه، رنگ آن تغییر نمی‌کند، همچنین ممکن است آن قسمت، گرم تر یا سردتر از نواحی اطراف خود باشد.

زخم بستر درجه دو :

در زخم بستر درجه دو، زخم به لایه میانی پوست رسیده و گودی ایجاد کرده است. که در صورت عدم رسیدگی مناسب و رعایت نکردن بهداشت محل زخم، در زخم درجه دو ممکن است عفونت ایجاد شود و ترشحات چرکی و مایعات عفونی از آن خارج شود. عفونت زخم مسئله ای بسیار جدی است و خطرات ناشی از آن سلامت بیمار را تهدید می کند.

زخم بستر درجه سه :

در زخم درجه سه، زخم پیشرفت کرده و به لایه های زیرین پوست رسیده است و زخم باز است، که حتی گاهی ممکن است تاندون ها و استخوان ها نیز از میان زخم نمایان باشند. در این مرحله نیز خطر عفونت زخم وجود دارد و بایستی کاملا و با دقت بیشتری به آن رسیدگی کرد.

زخم بستر درجه چهارم:

زخم بستر درجه چهار، شدیدترین نوع زخم بستر است، که تمامی بافت‌های پوست و لایه‌های زیرین آن حتی عضلات تا استخوان به طور کامل تخریب و از بین رفته است. گاهی تاندون‌ها نیز آسیب می‌بینند و احتمال عفونت بسیار بالاست.

زخم بستر در سالمندان

مراقبت و پیشگیری از ابتلا به زخم بستر در سالمندان:
  • مهم ترین و ‌موثرترین عامل در پیشگیری از ایجاد زخم بستر سالمندان، تغییر وضعیت و حرکت دادن آنان در فواصل زمانی منظم و کوتاه است.
  • سالمندانی که ناتوان از حرکت کردن هستند، باید به طور مرتب حرکت داده شوند و وضعیت آن ها حدود هر دو ساعت یک بار تغییر داده شود.
  • سالمندانی که روی ویلچیر می نشینند، باید در صورت امکان به وسیله دست ها خود را مرتب حرکت دهند، در غیر این صورت لازم است که پرستار این کار را انجام دهد، تا از ایجاد زخم فشاری در ناحیه نشیمنگاه جلوگیری شود.
  • سالمندانی که کاملا ناتوان از حرکت هستند، بایستی به هر طریق ممکن حرکت داده شوند. ماساژ بسیار ملایم هم در صورتی که به طور منظم انجام شود، در پیشگیری از زخم بستر بسیار مفید است.
  • پوست قسمت هایی را که ممکن است مرطوب شوند، همواره لازم است خشک نگه داشته شود، همچنین به پوست های خشک کرم های محافظ باید زده شود که خشکی آنها کمتر شود.
  • اگر بیمار کنترل ادرار و مدفوع ندارد، باید مانع از ریختن ادرار و مدفوع بر روی پوست شد و پوست را خشک و تمیز نگه داشت و با شامپوهای ملایم مانند شامپوی بچه پوست بیمار کاملا تمیز شود.
  • نواحی زیر، بیشترین احتمال ایجاد زخم بستر را در بدن بیمار دارند، بنابراین توجه بیشتر به این نواحی جهت پیشگیری از ایجاد زخم بستر ضروری است.
  • همچنین استفاده از بالشتک های مخصوص که حاوی ژل یا هوا هستند، به بیمار کمک می کند تا فشار وارد شده در سطح بدن پخش شده و در یک نقطه متمرکز نشود.
  • استفاده از تشک های مواج نیز برای سالمندان ناتوان از حرکت مفید است، این نوع تشک به دلیل بالشتک هایی که روی سطح خود دارد فشار را تقسیم کرده و در همه نقاط بدن پخش می کند.
  • مراقبت های زخم بستر، شامل شست و شوی منظم با آب و صابون، آبکشی کامل و خشک کردن به وسیله گذاشتن و برداشتن حوله تمیز است.
  • رعایت کامل بهداشت مانع از عفونی شدن زخم ها می شود، یکی از بهترین و موثر ترین وسایل برای پیشگیری از عفونت زخم، استفاده از پانسمان زخم بستر ضد میکروب است.
زخم بستر در سالمندان
پیشگیری و درمان زخم بستر با تشک مواج:

یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از زخم بستر و حتی درمان زخم بستر، استفاده از تشک مواج می باشد، پیشرفت های تکنولوژیکی کمک شایانی برای پیش گیری از بروز چنین مشکلاتی و درمان موفق زخم بستر می کند. البته تولید کنندگان همواره باید به روز باشند و مطابق با آخرین تکنولوژی حرکت کنند تا بهترین استاندارد نگهداری برای افرادی که دچار ضعف حرکتی و در معرض ابتلا به زخم بستر هستند، را فراهم کنند و شانس بالاتری برای رهایی از عوارض زخم بستر به آن ها بدهند.

زخم بستر در سالمندان


مطالب مرتبط 

دندان مصنوعی سالمندان 

مشکلات تغذیه ای ر سالمندان 

پوکی استخوان در سالمندان 

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *