ورزش در دوران سالمندی

image اردیبهشت, 1398 بدون نظر مقالات

ورزش در دوران سالمندی به چه صورت باید انجام بگیرد؟ اصول ورزش در دوران سالمندی چیست؟ سالمندان چه ورزش هایی می توانند انجام دهند؟ پرسش هایی از این قبیل، از جمله مسائلی هستند که برای ورزش در سالمندی باید به آنها توجه کرد و با رعایت آن ها دوران شاد و پر انرژی را برای افراد سالمند رقم زد.

ورزش و انجام حرکات ورزشی در کنترل بیماری های مختلفی در دوران سالمندی می تواند به افراد سالخورده کمک کند و یک وسیله ی درمانی می باشد. هدف اصلی انجام ورزش در افراد سالمند، بهبود بیماری ها، بهبود در الگوی خواب، اشتها، میزان افسردگی و … و  در نتیجه بهبود کیفیت زندگی آن ها می باشد.

شروع ورزش در سالمندان:

بسیاري از بیماران سالمند می خواهند بدانند، که ورزش را چگونه و از چه نوع ورزشی آغاز کنند، که برای شروع نکته ی مهمی که وجود دارد این است که در درجه اول باید لباس و کفش ورزشی مناسب داشته باشند و از لباس راحت و اندازه مناسب استفاده کنند. کفش باید انحنای خوبی براي نگهداري پا در موقعیت مناسب داشته باشد و در قسمت پاشنه پا، لایه ی مخصوص درون کفش را نسبتاً ضخیم باید انتخاب شود که جلوي ضربه و فشار بر پاشنه پا را بگیرد.

همچنین بهتر است که اگر تا به حال ورزش نکرده اند، از ورزش های سبک و آرام و ورزش هایی که انجام آن برایشان راحت تر است، شروع کنند، چرا که آرام ورزش کردن در ابتداي کار مانع ایجاد دردهای عضلانی و مفصلی نیز می شود و باعث ایجاد نشاط و شادی فرد سالخورده نیز می گردد.

ورزش در سالمندان
ورزش در سالمندان
ورزش های مفید برای سالمندان:

انتخاب نوع ورزش، شخصی می باشد و با توجه به سابقه ی بیماری، تست ورزش و علاقه ی فرد سالمند متفاوت است، برای گروهی از سالمندان، پیاده روی آهسته و آرام ممکن است شدت فعالیت متوسطی به حساب آید، در حالی که در بعضی افراد ممکن است پیاده روی سریع، شدت فعالیت متوسطی برای آن شخص محسوب شود.

پیاده روی، شنا کردن و دوچرخه سواری به عنوان ورزش های سودمند به سالمندان پیشنهاد می شود. سالمندان اگر بتوانند به مدت 30 دقیقه ورزش های هوازی مثل پیاده روی، را در بیشتر روزهای هفته یا هر روز هفته انجام بدهند بسیار سودمند خواهد بود.

تمرین های هوازی:

پیاده روی و دویدن آرام، دوچرخه سواری، شنا و ورزش های با توپ از جمله ورزش های هوازی می باشد که توصیه می شود، سالمندان با شدت کمتری آن ها را انجام دهند و ورزش کنند.

ورزش در سالمندان
ورزش در سالمندان
ورزش هایی که برای سالمندان توصیه نمی شود:
  • انجام ورزش های پر برخورد مانند فوتبال، دویدن سریع و یا ورزش های رزمی خشن در سالمندان توصیه نمی شود.
  • ورزش های گروهی و ورزش هایی که بدون در نظر گرفتن شرایط جسمانی هر بیمار تجویز می شوند، ممکن است باعث تشدید بیماری ها و حتی ایجاد بیماری جدید شوند.
  • ورزش هایی که در آن بیمار کمر و پشت را خم می کند و یا ورزش هایی که در آن بیمار عضلات پشت ساق و ران ها را کشش می دهد، ممکن است برای مبتلایان به تنگی کانال نخاعی مفید باشد، اما برای مبتلایان به پوکی استخوان مناسب نیستند. برعکس تقویت عضلات بازکننده پشتی برای مبتلایان به پوکی استخوان مفید است، اما درد و ناراحتی مبتلایان به تنگی کانال نخاعی را تشدید می کند.
ورزش در سالمندان
ورزش در سالمندان

مطالب مرتبط 

سالمند و چالش های دوران سالمندی

ارتباط تغذیه و بیماری در سالمندان 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *