سالمندان و راه های شاد زیستن

خرداد, 1398 بدون نظر مقالات

شاد زیستن كار سختی نیست، كافی است از خود و زندگی‌ تان راضی باشید و اگر می‌خواهید طول عمر بیشتری داشته باشید، نخست از طرز فكرتان شروع كنید. درست اندیشیدن در زندگی، علاوه بر این‌كه ممكن است برای شما دستاوردهای بسیار مطلوبی داشته باشد، در افزایش طول عمر نیز موثر است.

طبق تحقیقی كه در طول 23 سال در دانشگاه ییل ومیامی شهر اوهایو انجام شد، نتایج بسیار جالبی داشت. این تحقیق نشان داد افراد بالای 50 سال كه به افزایش سن خود با دید مثبت نگاه می‌كنند و آن را یك تجربه شیرین می‌دانند، به طور متوسط 7/5 سال بیشتر از افرادی كه چنین طرز فكری ندارند، زندگی می‌كنند. درست اندیشیدن در زندگی، علاوه بر این‌كه ممكن است برای شما دستاوردهای بسیار مطلوبی داشته باشد، در افزایش طول عمر شما نیز موثر است.

جمعیت سالمندان جهان یعنی افراد بالای 65 سال در حال افزایش است و این بیشتر به علت تاثیر شادی در زندگی آنها می باشد. سالمندان كنترل بیشتری روی عواطف و احساسات خود دارند، آنها می‌آموزند كه چگونه در موفقیت‌های استرس‌زا، استرس و ناراحتی‌های خود را كنترل كرده و افكار منفی را از خود دور كنند.

راه های شاد زیستن در سالمندی:

1_ چهره‌ای خندان داشتن: خنده سلامتی را به شما هدیه می‌دهد.

2_ ورزش کردن: ورزش استرس را کاهش می‌دهد، اعتماد به‌ نفس را بالا می‌برد، نشاط و سرزندگی را به دنبال دارد، همچنین ورزش راه پیشگیری از بیماری‌ها است.

سالمندان و راه های شاد زیستن

3_ خوش بین بودن: خوش‌بین بودن و مثبت فکر کردن، بی‌حوصلگی و ناامیدی را از بین میبرد.

4_  پرتلاش و با انگیزه بودن: با امید زندگی کردن و بیرون کردن این جمله که از ما گذشته و برای سن ما دیر است، باعث ایجاد انگیزه و داشتن زندگی شاد می شود.

5_ صبور بودن: آرام بودن و با آرامش مشکلات و مسائل خود را حل کردن، باعث دوری از استرس می شود. جرأت داشته باشید و با کوچک‌ترین آسیب و  ناکامی در زندگی خود را نبازید.

6_ اهمیت دادن به سلامتی: به خود اهمیت دهید و سلامتی خود را حفظ نمایند.

7_ دوری کردن از استرس:  استرس تاثيرات مختلفي بر کارکردهاي جسمي، افزايش فشار خون، کارکرد سيستم عصبي، تفکر، خلق وخو، تمرکز و حافظه دارد. مواد شيميايي که بدن در هنگام استرس توليد مي کند آثار منفي بر مغز مي گذارد، در نتيجه تمرکز، يادگيري و عملکرد حافظه را در سنين بالا دچار اشکال مي کند. براي مقابله با استرس ابتدا بايد منابع ايجاد کننده آن را پيدا کرد.

سالمندان و راه های شاد زیستن

8_ شرکت در فعالیت های اجتماعی: در فعالیت‌های اجتماعی و در کارهای داوطلبانه جهت کمک به دیگران شرکت کنید، چون باعث ایجاد نشاط و شادی می شود.

9_ تکیه به خود داشتن: تکیه داشتن به خود، عدم وابستگی به دیگران و داشتن انتظارات معقول و منطقی از آشفتگی ذهنی شما را دور می سازد.

10_ سفر کردن: به سفر رفتن باعث می شود جهان پیرامون را ببینید و ناگفته‌های جدید را بشنوید و از زندگی لذت ببرید. ديدن چيزهايی که در سراسر کشور يا در جهان وجود دارد و کاوش در دنيايی که در آن زندگی مي کنيم، هم براي بدنمان و هم ذهنمان شگفت انگيز است.

سالمندان و راه های شاد زیستن

11_ ابراز محبت:  تغییرات دوران سالمندی را با مثبت‌اندیشی قابل تحمل‌تر كنید و به همه ی عزیزانتان محبت کنید. اقوام، دوستان، فرزندان و نوه‌ها را در آغوش بگیرید و عزیز بدارید.

12_ یادگیری کارهای جدید: از هر فرصتی برای یادگیری مطالب تازه‌ای تلاش کنید، زیرا هیچوقت برای یادگیری دیر نیست.

13_ استراحت کافی داشتن: خواب و استراحت کافي کمک مي کند تا ذهني آرام داشته باشيد. 7 تا 8 ساعت در شبانه روز و داشتن خواب نيمروزي به مدت  30 تا 40 دقيقه به تمدد اعصاب و نيز افزايش انرژي کمک مي کند.

14_داشتن شغل: سالمنداني که پس از بازنشستگي به طور نيمه وقت به کار خود ادامه مي دهند، سلامت رواني بهتري دارند، اگر اين امکان براي شما وجود دارد، مي توانيد کار خود را به صورت نيمه وقت ادامه دهيد، البته اگر فشار کاري شما زياد است و استرس شما را افزايش مي دهد و باعث مي شود از انجام فعاليت های تفريحي و ورزشي باز بمانيد، بهتر است کار ديگري را براي خود انتخاب کنيد.

15_ رژیم غذایی مناسب: کاهش مصرف نمک و مصرف نکردن چربي های جامد، نگهداری وزن در حد مطلوب، استفاده از همه گروه های غذايی به خصوص ميوه وسبزيجات تازه و لبنيات، در حفظ سلامتي شما نقش موثری دارد. همچنين سعی کنيد به طور مرتب با انجام آزمايش های پزشکی از سلامت جسمانی خود مطمئن شويد.

16_ حفظ ارتباط معنوی: در هر کاری به خدا توکل کنید، زیرا بزرگ ترین حامی خداوند است. همچنین دعا کنید، زیرا دعا و نیایش در تعالی و آرامش روح بسیار مؤثر است.

سالمندان و راه های شاد زیستن

شاد زیستی با رنگ های شاد در سالمندان:

سال‌هاست كه دانشمندان به ارتباط بین رنگ‌های مختلف و عواطف و احساسات انسان پی برده‌اند و سالمندان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و قادر خواهند بود از طیف‌های نوری مختلف برای شاد كردن هرچه بیشتر روحیه خود استفاده كنند. مثلا نارنجی تركیبی از انرژی رنگ قرمز و شادی رنگ زرد است. رنگ نارنجی در فكر و ذهن افراد سالمند احساس خوشایندی ایجاد می‌كند و نمادی از نور خورشید محسوب می‌شود.

رنگ نارنجی رنگ گرمی است و گرمای زندگی را به انسان هدیه می‌كند. این طیف نوری، اكسیژن زیادی در مغز فراهم می‌كند و فعالیت مغز را افزایش می‌دهد، بنابراین چنانچه سالمندان هنگام انتخاب چیدمان خانه خود از پرده، مبلمان، فرش یا طراحی‌های نارنجی‌‌ رنگ بیشتری بهره ببرند، مطمئنا در روح‌بخشی به زندگی‌شان موثر خواهد بود. با وجود اثرات آرام‌بخش و شادی‌آور، رنگ نارنجی تاثیر زیادی بر اشتها داشته و تمایل سالمندان را به مصرف انواع مواد غذایی افزایش می‌دهد. نارنجی، سمبل پایداری و قدرت است و میزان دقت و تمركز را افزایش می‌دهد، برای شادی‌بخشی بیشتر از طریق این رنگ گرم باید از انواع روشن آن بیشتر استفاده شود. چنانچه سالمندان از تمركز ناكافی رنج می‌برند، توصیه می‌شود از رنگ نارنجی در پیرامون خود بیشتر استفاده كنند.

مسلماً پیری فرایندی است که متوقف نمی‌شود و تنها با داشتن زندگی سالم و مراقبت‌ های ویژه می‌توان این دوران را به دوران مطلوب، لذت‌بخش و توام با سلامتی تبدیل کرد.

سالمندان و راه های شاد زیستن


مطالب مرتبط 

سالمندی و چالش های آن 

ورزش و سالمندان 

اوقات فراغت سالمندان 

سالمندان و شبکه اجتماعی 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *