مرداد, 1398 بدون نظر مقالات

پنج فایده ورزش کردن برای سالمندان

هیچ وقت برای شروع کردن به ورزش دیر نیست. چه جوان باشید و چه سالمند. البته ورزش برای افرادی که احساس میکنند که قدرتشان در حال تحلیل رفتن است واجبتر است. برای افرادی که بالاتر از 50 سال سن دارند، شرکت کردن در فعالیت های ورزشی روزانه میتواند به صورت چشمگیری سلامت آنها را ارتقا دهد. در زیر چند مزیت فعالیت ورزشی مخصوص سالمندان اشاره شده است.

ورزش به درمان آرتروز در سالمندان کمک میکند

یک برداشت غلط وجود دارد فعالیت ورزشی که باعث استفاده از مفاصل میشود، منجر به سایش آنها میگردد. فعالیت های ورزشی برای افراد سالمندی که دچار آرتروز به خصوص در مفاصلی مانند زانوها هستند، ممکن است فعالیتی دردآور باشد. با این وجود تحقیقات نشان داده است که فعالیت ورزشی صحیح نه تنها باعث بدتر شدن آرتروز مفاصل نمیشود، بلکه در واقع برای آنها بسیار مفید نیز هست. تمرین های ویژه آرتروز، میتواند عضلات دربرگیرنده و کنار مفاصل را قدرتمندتر کرده و باعث افزایش کارایی آنها شود.

ورزش کردن و درمان آرتروز
ورزش کردن و درمان آرتروز

ورزش از افتادن در سالمندان جلوگیری میکند.

هر روز ورزش کردن یکی از مهمترین پارامترهای جلوگیری از افتادن در زمان سالمندی است. ورزش کردن باعث افزایش قدرت عضلات بدن میشود و میتواند باعث ارتقای توان تعادلی در افراد شود. بر اساس تحقیقات انجام شده در آمریکا، از هر 4 نفر بالای 65 سال، یک نفر، دچار حادثه افتادن میشود و در حدود 3% از آنهایی که می افتند، دچار مرگ میشوند. در نتیجه ورزش کردن میتواند نقش بسیار مهمی در زنده نگاه داشتن افراد سالمند داشته باشد. علاوه بر این، افرادی که بدن سالمتری دارند و میتوانند کارهای روزمره خود را خوشان انجام دهند و از دیگران مستقل باشند، امید به زندگی در آنها بیشتر بوده و معمولا بیشتر عمر میکنند.

ورزش کردن باعث بهبود وضعیت قلبی در سالمندان میشود.

جای هیچ تردیدی نیست که فعالیت های ورزشی باعث بهبود شرایط قلبی در سالمندان میشود. آنهایی که در برنامه های ورزشی مخصوص سالمندان شرکت میکنند، به مقدار قابل توجهی احتمال دچار شدن به بیماری هایی مانند چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و بیماری های قلبی را در خود کاهش میدهند. در نتیجه انجام ورزش های مخصوص برای سالمندان باعث میشود تا طول عمر بالاتری پیدا کنند.

ورزش کردن برای سالمندان یک فعالیت اجتماعی محسوب میشود.

ورزش کردن در سنین سالمندی به عنوان یک فعالیت اجتماعی محسوب میشود که باعث میشود آنها با گروه های مختلفی در ارتباط باشند. معمولا سالمندان با افزایش سنشان، دچار انزوا میشوند که به نوبه خود میتواند باعث تأثیرات منفی در جسم و روح افراد سالمند شود. انجام فعالیت های ورزشی، بهانه ای است تا سالمندان خودشان را در فعالیت های اجتماعی سهیم بدانند و از انزوا دوری کنند که در نهایت در آنها علاوه بر حس شادابی و سلامت، امید به زندگی تقویت میگردد.

ورزش یک فعالیت اجتماعی
ورزش یک فعالیت اجتماعی

ورزش کردن در سالمندان باعث ارتقای عملکردهای رفتاری میشود.

یکی از ترس هایی که معمولا در زمان سالخوردگی پیش می آید، اختلال در عملکردهای رفتاری است. خوشبختانه، فعالیت های ورزشی، در این جا هم نقش بسیار موثری دارند. تحقیقات نشان داده است که انجام فعالیت های ورزشی باعث ارتقای سطح عملکرد رفتاری از طریق بهبود مکانیزم های عصبی میشود. علاوه بر این فعالیت های ورزشی تأثیرات چشمگیری در احساسات سالمندان میشود.

تأثیر ورزش بر روی فعالیت های رفتاری
تأثیر ورزش بر روی فعالیت های رفتاری

حقیقتا ورزش کردن، بهترین درمان برای ذهن، بدن و روح است.

 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *