درمان پوکی استخوان

تیر, 1398 بدون نظر مقالات

بیماری پوکی استخوان با کم شدن تراکم استخوان خصوصا از سن 45 سالگی به بعد ظاهر می‌شود و عوارض متعددی از خود به‌جای می‌گذارد، که شایع‌ترین آن شکستگی‌ها می‌باشد. عوامل متعددی در ایجاد و یا تسهیل بروز آن دخیل هستند که از آن جمله سن، جنس، نژاد و عادات غذایی را می‌توان نام برد.

علائم و نشانه های پوکی استخوان:

در دوره ابتدایی ابتلا به پوکی استخوان، ممکن است هیچ علائمی در فرد دیده نشود. اما در ادامه، از علائم پوکی استخوان می توان به درد ناشی از گرفتگی در استخوان ها یا عضلات و بطور خاص درد در ناحیه پایین کمر یا گردن اشاره کرد.

در مراحل بعدی این بیماری، درد به صورت تیر کشیدن ممکن است به صورت گاه و بی گاه در اعضای بدن احساس شود. این درد احتمالا به سمت سایر اعضای بدن کشیده نمی شود و ممکن است با انجام فعالیت هایی که باعث وارد شدن فشار به بدن می شود، تشدید گردد. در بسیاری از مواقع این درد با ناراحتی های احتمالی همراه است و معمولا در طول یک هفته فروکش می کند. به هر حال گاهی اوقات این درد می تواند برای بیشتر از سه ماه دوام داشته باشد.

دلایل پوکی استخوان:

از دلایل پوکی استخوان این است، که بین فرآیند تشکیل استخوان جدید و جذب استخوان قدیمی تعادل وجود نداشته باشد. بدن انسان ممکن است توانایی کافی برای تشکیل استخوان جدید نداشته باشد که بخش بیشتری از استخوان قدیمی را جذب نماید، یا هر دوی این فرآیندها به همراه یکدیگر در یک نفر ایجاد شود.

راه های درمان پوکی استخوان:

1_ دارو درمانی برای درمان پوکی استخوان:
  • بعضی داروها موجب کند شدن روند کاهش استخوان می‌شوند، داروهای دیگری نیز هستند که ممکن است پوکی استخوان را درمان کنند، گرچه تاثیر بخشی آنها هنوز مورد بررسی می‌باشد. قبل از آغاز هرگونه دارو درمانی درباره فواید و ضررهای آن با پزشک خود صبحت کنید.
  • کنترل درد پوکی استخوان ممکن است نیازمند استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئید (NSAIDs)، داروهای نارکوتیکس، تجویز داروهای ضد التهاب، داروهای موضعی تسکین دهنده درد، مسدود کننده عصب، یا حذف عصب باشد. در صورتی که این داروها نتوانند درد بیمار را کنترل نماید، می توان با متخصصان درد در این رابطه ملاقات کرد.
  • روش درمان جایگزینی هورمون (HRT) یا جایگزینی هورمون استروژن (ERT) می تواند برای تعداد زیادی از زنان در دوران پس از یائسگی یا افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به پوکی استخوان باشند، مفید و موثر باشد. همواره بیان می شود در 5 سال اول پس از یائسگی زنان به سرعت تراکم استخوانی خود را از دست می دهند. داروهای قابل مصرف برای این مشکل به صورت قرص، ژل های موضعی یا انواع مشابه آن در دسترس هستند.
  • داروی آلندرونات می تواند برای توقف فرآیند از بین رفتن استخوان مورد استفاده قرار گیرد.
  • کلسیوتونین، یک هورمون غیر جنسی است که فرآیند از بین رفتن استخوان را آهسته کرده و به بازیابی تراکم استخوانی کمک موثر می کند.
  • کلسیم و ویتامین D ازعوامل مهم در سلامت استخوان هستند. هنگام مصرف این مکمل ها لازم است دستور العمل پزشک بطور دقیق رعایت شود.
درمان پوکی استخوان
2_ ورزش برای درمان پوکی استخوان:

انجام فعالیت های حرکتی و ورزش می تواند تاثیر قابل توجه بر بهبود علایم پوکی استخوان بیماری داشته باشد. بطور منظم ورزش کنید، ورزش هایی که با تحمل وزن بدن همراهند، مانند راه رفتن، راهپیمایی، دوی آهسته، نرمش، مانع از پوکی استخوان می‌شود. بدن انسان بسیار دینامیک است و وضعیت خود را با حرکت های مورد نیاز وفق می دهد. معمولا افراد می دانند که انجام فعالیت های حرکتی برای حفظ سلامت مفید است. به هر حال بعضی از انواع این حرکت ها می توانند بطور خاص در افزایش تراکم استخوانی نقش موثر داشته باشند. ورزش به تقویت عضلات و استخوان ها، افزایش کارای قلب، کاهش استرس، بهبود تعادل و چالاکی، کمک می کند.

درمان پوکی استخوان

3_ فیزیوتراپی در درمان پوکی استخوان:

به خاطر اینکه تمرین های حرکتی برای ایجاد استخوان های قوی لازم و ضروری هستند، روش درمانی انتخاب شده برای پوکی استخوان و یا برنامه پیش گیری از آن می تواند شامل فیزیوتراپی باشد. در این رابطه لازم است به بیمار کمک شود، تا نحوه انجام مناسب این حرکت ها و بهره گیری از آنها در زندگی عادی خود را فرا گیرد.

اینکه هر فرد چه کاری در برنامه فیزیوتراپی خود انجام دهد، به علت پوکی استخوان، سطح تناسب فیزیکی فرد، سطح ریسک فرد برای ایجاد شکستگی در ستون فقرات، و تحمل توان هر فرد بستگی دارد.

  4_ رژیم غذایی در درمان پوکی استخوان:

رژیم غذایی افراد مبتلا به پوکی استخوان حتی در مواقعی که فرد از دارو، برای کمک به آهسته کردن فرآیند از بین رفتن استخوان و پیش گیری از شکستگی آن استفاده می کند، از اهمیت خاص برخوردار است. کلسیم نقش کلیدی در حفظ سلامت استخوان ها دارد، به همین خاطر استفاده از مکمل های غذایی برای تامین سطح کلسیم مورد نیاز بدن می تواند، یک روش مناسب برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان باشد.

همچنین ویتامین دی (D) می تواند به بدن در استفاده از کلسیم به دست آمده از مواد غذایی کمک موثر نماید. بهترین منبع ویتامین دی نور طبیعی خورشید است و قرار گرفتن به مدت 15 دقیقه در معرض نور خورشید، بدون استفاده از کرم های ضد آفتاب، می تواند نیاز روزمره شما به این ویتامین را بر طرف نماید.

غذاهایی مانند ماهی سالمون، ساردین، زرده تخم مرغ، محصولات لبنی غنی شده مثل شیر، حبوبات و آب میوه ها، حاوی ویتامین دی (D) هستند.

سلامت استخوان بستگی به ویتامین ها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی دارد، به همین خاطر لازم است در این حالت ترکیب متنوعی از میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی توسط فرد مصرف شود. علاوه بر این نوشیدنی های حاوی کافئین و نوشیدنی های گاز دار هر دو میتوانند تاثیر منفی بر سلامت استخوان داشته باشند. توجه داشته باشید که مصرف غذاهای شور می تواند باعث از دست دادن بخش بیشتری از کلسیم در بدن شود.

درمان پوکی استخوان

5_ مگنت تراپی در درمان پوکی استخوان:

در مگنت تراپی از یک میدان مغناطیسی ثابت، برای کاهش التهاب و افزایش سرعت بهبود بیمار استفاده می شود. با استفاده از این روش درمانی و در نظر گرفتن قطب های میدان مغناطیسی، قطب جنوب می تواند یک تاثیر الکتریکی مثبت ایجاد کند در حالی که قطب شمال یک تاثیر الکتریکی منفی ایجاد می کند که می تواند تراکم استخوانی را افزایش دهد.

با تنظیم سطح فرکانس ابزارهای مورد استفاده در مگنت تراپی می توان فعالیت یونی در یک ناحیه آسیب دیده را افزایش داد، فرآیند متابولیک را بهبود بخشید و دوره توان بخشی مورد نیاز بیمار را کوتاه کرد. استفاده اصلی مگنت تراپی در درمان پوکی استخوان است، زیرا این روش می تواند یک راهکار دو سویه باشد که فرآیند کاهش تراکم استخوان را آهسته کرده و بطور همزمان تاثیر فیزیو الکتریک ناشی از آن باعث فعال شدن فرآیند تجدید ساختار استخوان می شود.

امکان درمان موفقیت آمیز پوکی استخوان با استفاده از روش مگنت تراپی (PMT) وجود دارد. مگنت تراپی می تواند باعث افزایش جریان خون در نواحی استخوانی آسیب دیده شده و چگالی استخوان را افزایش دهد. همچنین این روش می تواند امکان تجدید ساختار و بهبود آسیب دیدگی های غضروفی را نیز فراهم نماید.

درمان پوکی استخوان

6_ اوزون تراپی در درمان پوکی استخوان:

درواقع مشکل پوکی استخوان، صرفا کمبود کلسیم نیست، بلکه فقدان اکسیژن است. مهم‌ترین عامل در درمان پوکی استخوان، به گردش خون و اکسیژن مربوط می‌شود. استخوان یک بافت زنده است که در طول زمان خود را بازسازی می‌کند. به همین دلیل، ورزش با وزنه، بهترین پیشگیری مدرن برای پوکی استخوان محسوب می‌گردد. اوزون درمانی کمک می‌کند تا اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن و ماتریکس‌های استخوانی افزایش یابد، که استخوان یک بافت زنده و پویا در بدن می‌باشد که برای بازسازی خود به اکسیژن نیاز دارد، که اوزون درمانی به‌تنهایی برای درمان بیماری‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه معمولا با درمان‌های دیگر تلفیق ‌شده تا مکانیسم اکسیژن ‌رسانی به بافت‌های بدن افزایش و بهبود یابد.

درمان پوکی استخوان


مطالب مرتبط 

پوکی استخوان در سالمندان 

دلایل پوکی استخوان 

مراقبت از سالمندان مبتلا به پوکی استخوان 

پیشگیری از پوکی استخوان 

راهکارای خانگی درمان پوکی استخوان 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *