مرداد, 1398 بدون نظر آموزش, اخبار, مقالات

افسردگی در سالمندان

افسردگی بالینی در سالمندان یک پدیده شایع است. البته این به معنی طبیعی بودن این موضوع نیست. افسردگی بخش قابل توجهی از سالمندان که به خصوص بیش از 65 سال سن دارند را شامل میشود. اما متأسفانه بخش بسیار کمی از این افراد مورد توجه و درمان قرار میگیرند. دلیل این امر هم بیشتر این است که سالمندان، به پدیده افسردگی به شکل های مختلفی واکنش نشان میدهند و باعث میشود که دیگران پدیده افسردگی در آنها را با امراض دیگر اشتباه گیرند.

تفاوت افسردگی در سالمندان با افسردگی در جوانان در چیست؟

افسردگی در سالمندان با افسردگی در جوانان متفاوت است. معمولا افسردگی در سالمندان با بیماری های دیگر همراه شده و معمولا نیز مدت طولانی تری برای رفع آن مورد نیاز خواهد بود. افسردگی در سالمندان با افزایش ریسک بیماری های قلبی و مرگ های ناشی از آن ارتباط معنی داری دارد. از سوی دیگر هم سالمندان نسبت به جوانان از قدرت بازیابی و بهبود کمتری برخوردارند. تحققیقات نشان داده است که کسانیکه در خانه سالمندان به سر میبرند و دچار بیماری هستند، اگر به افسردگی دچار شوند، با سرعت بیشتری بیماریشان بر آنها غلبه میکنند و دچار مرگ و میر میشوند. به همین دلیل بسیار مهم است که فرد سالمندی که در خانواده تان هست، حتی اگر دچار افسردگی خفیف است فورا تحت درمان قرار گیرد.

همچنین افسردگی باعث افزایش ریسک خودکشی میشود. این موضوع در میان سالمندان بسیار حیاتی تر است. یک تحقیق در آمریکا نشان میدهد که خودکشی افراد بین 80 تا 84 سال بیش از دو برابر کل میزان خودکشی های افراد دیگر است. به همین دلیل است که در آمریکا افراد سالمند بالای 65 سال، که دچار افسردگی میشوند، یک خطر بسیار بزرگ برای جامعه تلقی میشوند.

علاوه بر این در سنین بالا، سالمندان معمولا حمایت های اجتماعی خود را به دلیل فوت همسر، بازنشستگی و یا جابه جایی محل زندگی از دست میدهند. به خاطر همین تغییرات و همچنین این حقیقت که انتظار دیگران از سالمندان این است که حرکات عاری از هیجان داشته باشند، معمولا علائم افسردگی در آنها نادیده گرفته میشود.

رابطه بیخوابی با افسردگی در سالمندان چیست؟

بیخوابی یکی از علائم افسردگی محسوب میشود. پزشکان بعضا مجبور هستند برای درمان بیخوابی از داروهایی استفاده کنند که میتواند باعث افسردگی شوند.

عوامل ایجاد ریسک افسردگی در سالمندان چه هستند؟

عواملی که باعث افزایش احتمال افسردگی در سالمندان میشوند عبارتند از:

  • خانم بودن
  • مجرد بودن
  • نداشتن زندگی اجتماعی
  • اتفاقات استرس زای زندگی
  • وضعیت های فیزیکی مانند، سکته مغزی، فشار بالای خون، دیابت، سرطان، رو به زوال رفتن مغز و دردهای مزمن
  • استفاده از برخی داروهای خاص
  • سابقه افسردگی در خانواده
  • ترس از مرگ
  • تنها زندگی کردن
  • از دست دادن عزیزی به تازگی

چه درمان هایی برای از بین بردن افسردگی در سالمندان وجود دارد؟

روش ها و انتخاب های مختلفی برای درمان افسردگی در سالمنان وجود دارد. مصرف دارو، مشاوره های روانشناسی، تراپی با تشنج و یا روش های دیگر. اینکه کدام روش انتخاب شود بستگی به میزان شدت و علائم افسردگی در سالمندان دارد. اما یکی از روش های مناسب و بسیار موثر، ایجاد یک زنجیره اجتماعی برای سالمند و همچنین مراقبت های پزشکی منظم از وی میباشد.

تأثیر خانواده در روحیه سالمندان

داروهای ضد افسردگی چطور به رفع افسردگی در سالمندان کمک میکنند؟

تحقیقات نشان میدهد، که تأثیر داروهای ضد افسردگی بعضا در سالمندان نسبت به جوانان متفاوت است. علاوه بر این میبایست استفاده از این داروها به شدت تحت نظر دکتر باشند زیرا برخی از آنها عوارض جانبی دارند که میتواند بسیار خطرناک باشد. مثلا برخی از این داروها میتوانند به صورت ناگهانی باعث کاهش فشار خون شده و فرد به صورت ناگهانی در حالی که ایستاده است بیافتد و دچار شکستگی در برخی اعضای بدنش شود.

داروهای ضد افسردگی در سالمندان نسبت به جوانان کمی دیرتر اثر میکند. از آنجایی که سالمندان نسبت به این داروها حساسیت بیشتری دارند، پزشکان معمولا این داروها را با دوز کمتری به مریض های خود میدهند و در نتیجه درمان افسردگی در سالمندان کمی بیشتر از جوانان به طول می انجامد.

آیا روان درمانی میتواند افسردگی در سالمندان را درمان کند؟

بسیاری از افراد دچار افسردگی، حمایت خانواده و دوستان و همچنین روان درمانی را در درمان افسردگی شان موثر دانسته اند. روان درمانی به خصوص برای افرادی که زندگی بسیار پر استرسی داشته اند (مثلا یکی از فامیل های نزدیک و یا دوستانشان را از دست داده اند)، موثر است. همچنین افرادی که تمایل به مصرف دارو برای درمان افسردگی خود ندارند و یا عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی برای آنها بسیار مخرب است بهتر است از این روش استفاده کنند. بسیاری از پزشکان معتقدند که این روش میبایست همراه با روش درمان با قرص باشد تا نتیجه بهتر و سریعتری حاصل شود.

چه موقعی باید از درمان با روش شوک الکتریکی استفاده کرد؟

این روش که میتواند بسیار موثر باشد، زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که مریض نتواند به روش های سنتی یعنی مصرف دارو، درمان شود و یا افسردگی در مرحله بسیار پیشرفته ای باشد که حتی در اعمال روزمره آنها مثل غذا خوردن، استحمام و یا مواردی از این دست اخلال ایجاد کند.

چه عواملی میتواند در درمان افسردگی در سالمندان ایجاد اشکال کند؟

معمولا سالمندان مقاومت بسیار بیشتری نسبت جوانان جهت درمان های افسردگی دارند. این مقاومت باعث میشود که آنها افسردگی را حتی از خودشان انکار کنند. سالمندان و خانواده هایشان معمولا علائم افسردگی را به “طبیعی بودن” آنها به دلیل افزایش سن و فشارهای زندگی تعبیر میکنند و عکس العمل مناسبی در این خصوص نشان نمیدهند.

همچنین افراد سالمند گاهی اوقات علائم افسردگی خود را به صورت دردهای فیزیکی نشان میدهند که باعث تأخیر در درمان صحیح میشود. علاوه بر این برخی افراد مسن حتی در صورتیکه بدانند دچار افسردگی هستند، به دلیل آنکه اعتقاد دارند که هیچ امیدی وجود ندارد، از بروز و اعلام آن خودداری میکنند.

سالمندان همچنین به دلیل عوارض جانبی داروها، بعضا از خوردن داروهای ضد افسردگی خودداری میکنند.

و در نهایت نا امیدی، از دست دادن عزیزان، انزوای اجتماعی، فقر و مواردی از این دست میتواند باعث از دست رفتن انگیزه سالمندان جهت ادامه درمان افسردگیشان شود.

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *