دندان مصنوعی سالمندان

تیر, 1398 بدون نظر مقالات

دندان مصنوعی در سالمندان در صورت نداشتن دندان طبیعی نقش بسیار مهمی دارد، که از از مزایای دندان مصنوعی این است که این دندان‌ها تفاوتی با دندان‌های طبیعی خود شخص ندارند، لذا رعایت بهداشت دندان های مصنوعی، مانند دیگر اجزای بدن باید مورد توجه و آموزش سالمندان قرار گیرد، زیرا همانطور که دندان ‌های طبیعی نیاز به نظافت دارند، دندان‌ های مصنوعی نیز باید تمیز و پاکیزه شوند.

دندان مصنوعی سالمندان و اهمیت بهداشت آن:

به طور معمول “دست دندان ” را دندان مصنوعی می‌نامند، که جایگزین دندان ‌های طبیعی می‌شود، دندان مصنوعی معمولا به صورت قالبی و با ترکیبی از مواد مخصوص پلاستیکی ساخته می‌شود، که می‌تواند ظاهر خوب و مطلوبی را برای افراد سالمند به وجود آورد.

حفظ سلامت دهان و دندان، می تواند به پیشگیری از انواع مشکلات و ناتوانی های سلامت در افراد مسن کمک کند. اگر براساس اصول بهداشتی از دندان های مصنوعی مراقبت نشود، فرد سالمند دچار عوارضی مانند تورم لثه، جمع شدن قارچ زیر دندان، بدبویی دهان و تورم لثه، سپس تحلیل استخوان فک می‌شود. همچنین دندان های مصنوعی سالمندان، باید به طور متوسط هر 3 سال پس از معاینه دندانپزشک اصلاح شود، تا لق شدگی آن باعث آسیب به لثه سالمندان نشود.

سمعک در سالمندان

نقش دندان مصنوعی سالمندان در تغذیه آن ها:

زمانی که فرد سالمند فاقد دندان‌های طبیعی باشد، دندان مصنوعی به عنوان کمک به آنان برای غذا خوردن نقش بسیار مهمی در تغذیه سالم آنها می‌تواند ایفا کند، که داشتن دندان‌ مصنوعی خوب، کمک می‌کند که فرد خوب غذا بخورد، خوب حرف بزند و ظاهر خوبی داشته باشد.
زمانی که یک دندان از بین می‌رود، دندان‌های دیگر کمی حرکت می‌کند و باعث به وجود آمدن فضای خالی می‌شود، که محل تجمع مواد غذایی نیز در بین دندان‌ها خواهد شد، که یک دندان مصنوعی می‌تواند مانع به وجود آمدن مشکلات بهداشتی دهان و دندان در سالمند شود.

سمعک در سالمندان

اصلاح و تعمیر دندان مصنوعی سالمندان:

هر زمانی که دندان ‌های مصنوعی سالمندان شکسته شود، یا تعدادی  از دندان هایشان را از دست دهند، دندان ‌های آنان باید جایگزین و عوض شوند. به طور میانگین هر 3 سال دندان‌های سالمندان باید توسط متخصص دندانپزشک معاینه و در صورت نیاز و تشخیص دندانساز، دندان ‌ها تعویض یا اصلاح شود، زیرا ممکن است روکش‌های فلزی نشست کند و در نتیجه سیم آن شل شده و دندان در دهان سالمند لق شود.

سمعک در سالمندان

دندان مصنوعی سالمندان در هنگام خواب:

پژوهشگران در یک مطالعه تازه نشان داده‌اند، افرادی که دندان مصنوعی خود را در حین خواب در دهان باقی می‌گذارند، در مقایسه با افرادی که قبل از خواب آن را خارج می‌کنند، در ریسک بالاتری از ابتلا به ذات‌الریه قرار دارند. هم چنین بی‌توجهی به سلامت بهداشت دهان و دندان از عوامل اصلی خطرساز برای ابتلا به ذات‌الریه در میان سالمندان است.

از آنجا که استفاده از پروتز در طول خواب، احتمال بروز پلاک زبان و پروتز، التهاب لثه و ابتلا به بیماری ‌های قارچی را افزایش می‌دهد، این افراد استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری ‌های عفونی تنفسی، نظیر ذات‌الریه دارند. افزایش توجه به بهداشت دهان و آگاه کردن بیماران سالخورده از اثرات زیان‌آور استفاده از دست دندان در طول خواب، از جمله ضرورت ‌های حفظ سلامت دهان و دندان و نیز سلامت و بهداشت عمومی سالمندان است.

سمعک در سالمندان

نکات مراقبتی از دندان مصنوعی سالمندان:

  • کسانی که از دندان های مصنوعی متحرک استفاده می ‌کنند، باید علاوه بر شست و شوی دندان های طبیعی، دندان های مصنوعی را هم، مرتب تمیز کنند.
  • در صورت عدم ضد عفونی دندان مصنوعی، قارچ ها و باکتری ها همراه با آن به دهان می آیند و منجر به بروز عفونت می شوند.
  • دندان مصنوعی را هرگز با مواد سفید کننده قوی نشویید، چون ممکن است نواحی صورتی رنگ پروتز را سفید کند.
  • بهترین راه برای شستشوی دندان مصنوعی، استفاده از قرص ‌های ضدغفونی کننده دست‌دندان است، که در داروخانه ‌ها به ‌فروش می ‌رسند.
  • اگر پروتز در دهانتان ناراحت کننده است، نیاز به مراجعه به دندان پزشک برای تنظیمات، تعمیرات و حتی تعویض دندان مصنوعی دارید. همچنین هر نوع التهاب جزئی و درد را با دندان پزشک خود در میان بگذارید.
  • از تنظیم و یا تعمیر خودسرانه دندان مصنوعی به شدت اجتناب کنید، این کار به پروتز صدمه وارد کرده و باعث عدم تطابق صحیح آن در دهان و بروزالتهاب و زخم می ‌شود.
  • صبح هنگام و قبل از استفاده از دندان مصنوعی، لثه ها، کام و زبان را با یک مسواک نرم تمیز کنید.
  • دندان مصنوعی را هنگام خواب برای کاهش فشار به لثه از دهان در بیاورید.

مطالب مرتبط 

پوکی استخوان در سالمندان 

دمانس در سالمندان 

سالمندان و راه های شاد زیستن 

ورزش و سالمندان 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *