image اردیبهشت, 1398 بدون نظر مقالات

کلمه ی “اوقات” در لغت به معنای زمان و کلمه ی “فراغت” به معنای آسایش، آسودگی و رهایی از کار است، و در اصطلاح به فرصت و زمانی که پس از انجام کار باقی می ماند و فرد به استراحت می پردازد، اشاره دارد. اوقات فراغت در تمام سنین دارای اهمیت است و هر گروه سنی به آن نیاز دارد، اوقات فراغت سالمندان نیز به نوبه ی خود مهم است و باید به آن توجه شود، که در این مقاله به نکات خاصی که برای اوقات فراغت سالمندان باید در نظر بگیریم، اشاره شده است:

اوقات فراغت چیزی است كه گاهی سراسر زندگی سالمند را فراگرفته و نداشتن برنامه‌ای برای گذران آن، فراغت را به بطالت و افسردگی می‌كشاند. سالمندانی كه تنها زندگی می‌كنند، بیشتر وقت خود را به فکر کردن درباره فرزندان دور از خود و یا با حسرت گذشته و مسائل این چنینی می گذارند، که در نهایت می تواند منجر به افسردگی و گوشه گیری آن ها شود.

افراد سالمند و خانواده های آن ها می توانند برنامه های موثر و مفیدی برای سرگرم شدن و گذارندن اوقات خوب داشته باشند، چرا که این حق فرد سالمند است که پس از سال ها تلاش از وقت آزاد خود برای تفریح، استراحت، سرگرمی و انجام فعالیت های مورد علاقه ی خود استفاده کند.

اوقات فراغت سالمندان
اوقات فراغت سالمندان
عوامل تاثیرگذار در نداشتن اوقات فراغت درست سالمندان:
  • نداشتن استطاعت مالی
  • نبود امکانات تفریحی برای بزرگسالان و مناسب نبودن آن ها برای سالمندان
  • مشکلات شخصی و افسردگی
  • نداشتن روحیه ی مناسب و انزوا طلبی
  • بیماری ها و مشکلات جسمی سالمندان
  • بی حوصلگی و کم بودن وقت آزاد خانواده ی سالمندان
  • اشتغال به کار سالمندان حتی در دوران کهولت

با توجه به کم بودن تفریحات و بی توجهی به برنامه های اوقات فراغت سالمندان و از آن جا که افراد سالمند از امکانات مناسبی برخوردار نیستند، جهت پر کردن اوقات خود با سرگرمی های روزمره مانند تماشای تلویزیون، خوابیدن یا داشتن دغدغه و مشکلات فرزندان، دچار مشکلات روحی می شوند، که در وهله ی اول سالمندان می توانند جمع های دوستانه ای برگزار کنند یا به کانون هایی که برای خدمت رسانی به سالمندان راه اندازی شده اند، بپیوندند تا تفریحات مختلف و مناسبی را داشته باشند و ساعاتی را در طول روز از دغدغه و تنهایی دور باشند.

اوقات فراغت سالمندان
اوقات فراغت سالمندان
عوامل مهم در برنامه ی اوقات فراغت سالمندان:

بسیاری از سالمندان در دوران سالمندی، دچار مشکلات جسمی می باشند و از بیماری های عضلانی و استخوانی رنج می برند و دارای محدودیت حرکتی هستند، بنابراین در برنامه ریزی برای اوقات فراغت سالمندان باید به این نکات توجه داشت و برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که منجر به تشدید این مشکلات و یا بروز مشکلات دیگر در سالمندان نشود.

علاوه بر توجه و آگاهی داشتن خانواده های سالمندان از نحوه ی برنامه ریزی برای اوقات فراغت سالمندان، می توان با آموزش به خود فرد سالخورده و دادن مسئولیت بر عهده ی آن ها، از بروز زوال عقل زودرس و آلزایمر پیشگیری کرد.

اوقات فراغت سالمندان
اوقات فراغت سالمندان

مطالب مرتبط 

سالمند و چالش های سالمندی

ورزش در سالمندان 

تغذیه سالمندان 

هرم غذایی سالمندان 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *