تکنولوژی و سالمندان

خرداد, 1398 بدون نظر مقالات, مقاله

تکنولوژی ابزاری درجهت ایجاد تحول و تغییر درنحوه زندگی بشر می باشد و انسان به واسطه آن درکوتاه ترین زمان به نیازهای خود پاسخ می دهد. سالمندی دوران حساسی اززندگی بشر است و با در نظر داشتن نیازهای خاص این دوران، توجه به کیفیت زندگی و فعالیت های جسمی درسالمندان و ایجاد فرصتی برای رودرروشدن با هم میتواند زمینه حضور هرچه بیشتر سالمندان در این فضاها را فراهم آورد.

آمار جمعیت سالمندان در حال افزایش است و محققان با طراحی تلفن های همراه هوشمندی برای سالمندان که تمام ویژگی های یک گوشی را دارد، این امکان را به وجود آورده اند تا سالمندان بتوانند به ساده ترین شکل از این تلفن همراه استفاده کنند. بررسی ها نشان می دهد، برنامه و نرم افزارهای دارویی زیادی امروزه برای سالمندان به بازار آمده است که می تواند خدمات زیادی را به آنها عرضه کند.

اگر سالمندی دچار ضعف حافظه باشد، می توان با نصب سیستم های هشدار ردیابی از طریق سیستم های ایمنی، مدیریت استفاده از دارو را به اطلاع فرد رساند. یافته های یک نظرسنجی در آمریکا نشان می دهد با وجود افزاش فاصله 2 نسل پیر و جوان به دلیل ورود فناوری های نوین به بخش های مختلف زندگی، بسیاری از سالمندان برای رفع نیازهای شخصی خود به استفاده از ابزارهای دیجیتالی روی آورده اند و این مساله می تواند در پیشرفت آنها و افزایش سلامتشان کاربردی باشد.

سالمندی و تکنولوژی

فناوری و سالمندان:

یکی از کمپانی‌هایی که در زمینه کمک به سالمندان تلاش فراوانی داشته، گوگل می باشد که گوگل با بخش Nest به حوزه زندگی سالمندان وارد شده و برای بهبود کیفیت زندگی آنها تلاش کرده است. عدم تعادل و سقوط ناگهانی، یکی از مشکلات اصلی سالمندان است که گاه منجر به شکستگی دست و پا و لگن می‌شود و گوگل تلاش کرده تا مانع این اتفاق شود. بیشتر سالمندان در طول شب مجبورند از سرویس بهداشتی استفاده کنند و در تاریکی شب ممکن است سقوط کرده و به زمین بیفتند، به همین دلیل هم سنسورهای حرکتی Nest  به یاری سالمندان آمده‌اند، چرا که به محض حرکت سالمند، چراغ‌های موجود در مسیر حرکت وی روشن می‌شود. سنسورهای Nest همچنین در بخش‌های مختلف خانه قابل نصب است تا تغییرات راه رفتن سالمندان را ردیابی کند و قبل از زمین خوردن، به آنها هشدار دهد.

فواید بکارگیری فناوری و تکنولوژی در سالمندی:

استفاده از فناوری های تلفن های همراه در ایران و کشورهای دیگر با توجیه قابل قبولی همراه بوده است و در آینده می تواند در نقش ابزار مکمل در پزشکی نوین استفاده شود. نتیجه گیری به کارگیری تلفن همراه در ارائه مراقبت، نه تنها در کاهش هزینه ها و دسترسی آسان به مراقبت و جنبه های متنوع آن موثر است، بلکه باعث بهبود در روابط بیمار و ارائه دهندگان مراقبت و همچنین افزایش تاثیر خودمراقبتی به خصوص در سالمندی می شود.

پیشرفت های اخیر در فناوری تلفن همراه فرصت های زیادی را برای بهبود سلامت و رفاه افراد، توانایی نظارت و گزارش سریع تغییر وضعیت سلامتی ،کمک به ایجاد شیوه زندگی سالم، تشخیص سریع شرایط بهداشتی، تسهیل اطلاع رسانی و ترویج مراقبت های بهداشتی و درمانی فراهم می کند. این فناوری می تواند در احساس استقلال و امنیت سالمندان موثر باشد و موجب ارتقای کیفیت زندگی آنان شود. همچنین استفاده از این ابزار می تواند باعث افزایش رضایتمندی سالمندان و باانگیزه تر شدن آنان برای ادامه درمان و حیات شود.

چالش سالمندان در بکارگیری از تکنولوژی:

یافته ها حاکی از آن است که عمده ترین چالش در استفاده از سلامت همراه در سالمندان، نداشتن سواد الکترونیکی و مقاومت برای استفاده از تکنولوژی است، که این موضوع نیز به فراهم ساختن زیرساختارها، نظام نامه و استاندارد و تحقیقات بیشتری در این زمینه نیازمند است.

تکنولوژی و سالمندان
تکنولوژی و سالمندان

نمونه فناوری و تکنولوژی برای سالمندان:

1_ فناوری‌های پوشیدنی یکی از بخش‌های تکنولوژی است که برای مقابله با فراموشی و آلزایمر در سالمندان و همچنین ممانعت از زمین خوردن آنها، کمک‌های ویژه‌ای کرده‌اند. شلوار هوشمند، یکی از این فناوری ‌های پوشیدنی است، که این شلوارها مجهز به هوش مصنوعی می باشند که می‌تواند 5تا 10درصد به قوی‌ تر شدن ماهیچه سالمندان کمک کند و به این ترتیب راه رفتن برای آنها راحت‌تر شده و احتمال زمین خوردن آنها نیز کمتر شود.

2_ یکی دیگر از فناوری‌های جالب برای کمک به سالمندان، GPS Smart Sole می باشد که نوعی کفی کفش است که مجهز به چندین ردیاب و GPS است که شخص سالمند با پوشیدن این کفی کفش هنگام خروج از خانه، با خانواده ی خود در تماس است و خانواده ی او می‌توانند 24 ساعته در بیرون از خانه فرد را رصد کنند، بدون اینکه نیازی باشد کنار آنها باشند.

3_ WiseWear هم یک جواهر هوشمند است، که میزان ضربان قلب، میزان کالری سوزانده شده و الگوهای خواب را اندازه‌گیری می‌کند و اگر هم سالمند با مشکلی مواجه شود، سه بار روی جواهر خود می‌زند تا سیگنال‌هایی خاص تولید شود و بلافاصله با اورژانس تماس برقرار شود. ازآنجا که این جواهر به جی پی اس مجهز است حتی اگر سالمند نتواند حرف بزند، آمبولانس بلافاصله به محل اعزام می‌شود. این جواهر همچنین زمان خوردن داروها را به سالمند یادآوری می‌کند.

سالمندی و تکنولوژی

4_ روبات‌های پرستار، بخشی دیگر از فناوری هستند که یکی از این روبات‌ ها که Mabu نام دارد، کاملاً مراقب سلامت سالمند است. این روبات روزانه 2 تا 3 بار ضربان قلب سالمند را اندازه‌گیری کرده و اطمینان حاصل می‌کند که داروهایش را مصرف کرده یا ورزش‌هایش را مرتب انجام می‌دهد و درنهایت، نتیجه را به تیم پزشکی ارسال می‌کند. این روبات سالمند را از تنهایی درمی آورد و روزانه دو بار در اتاق وی را باز می‌کند و از وی سؤال‌هایی از جمله اینکه آیا قرص هایت را امروز خورده ای؟ امروز چه حسی داری؟ به این ترتیب چند گزینه مقابل چشم سالمند قرار می‌گیرد و با کلیک شخص روی آن، روبات می‌فهمد که به‌عنوان مثال فرد سالمند ناراحت است، بنابراین برایش موزیک پخش می‌کند یا اگر فرد سالمند دلتنگ خانواده است، با آنها تماس صوتی یا تصویری برقرار می‌کند تا رفع دلتنگی شود.

سالمندی و تکنولوژی

5_ یکی دیگر از روبات‌ها، ElliQ است که سالمند را تشویق می‌کند فعالیت داشته باشد، به پیاده روی برود یا در خانه تمرینات ورزشی انجام دهد. این روبات همچنین ملاقات‌هایی با دوستان و اعضای خانواده و فامیل ترتیب می‌دهد تا سالمند تنها نماند.

6_ Paro  که یک روبات پشمالو می باشد که حرف نمی‌زند ولی واکنش‌های احساسی دارد و کاملاً در بغل سالمند جا می‌شود. سالمندان می‌توانند این روبات را به جای حیوانات خانگی به همراه داشته باشند، چرا که به صدا، نوازش و… واکنش نشان می‌دهد

سالمندی و تکنولوژی

7_ Mario نیز روباتی است که از سالمندان مبتلا به فراموشی نگهداری می‌کند، که این روبات با سالمند درباره مسائل مربوط به آب و هوا صحبت می‌کند، هنگام پخش برنامه ‌های مورد علاقه وی، تلویزیون را روشن کرده و همچنین اشیای گمشده را برای سالمند پیدا می‌کند.

سالمندی و تکنولوژی


مطالب مرتبط 

سالمند و چالش های دوران سالمندی 

شبکه اجتماعی و سالمندان 

گرایش به اینترنت در سالمندان 

 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *