اردیبهشت, 1398 بدون نظر مقالات

پرستاری و مراقبت از سالمندان درون کشورهای توسعه یافته کاملا برنامه ریزی شده و علمی صورت می گیرد، که فرد پرستار سالمند به شرح وظایف خود کاملا مسلط است و قادر است خدمات خود را به صورت کاملا اصولی ارایه کند.

پرستاری از سالمندان یکی از مشاغلی می باشد که شاید هم سخت است و هم نیاز به صبر دارد، از جمله وظایف پرستاری سالمندان را می توان به بهداشت سالمند، سلامتی جسمی، سلامت روحی روانی، تغذیه و وظایف مربوط به امور منزل دسته بندی کرد، که در این مقاله سعی شده است به بررسی هر یک از این وظایف بپردازیم.

وظایف پرستاری مربوط به بهداشت سالمند:

بهداشت به عنوان نماد سلامتی شناخته می شود و بهداشت فردی پایه ی اصلی ی سلامت فرد و در نهایت سلامت جامعه را تشکیل می دهد. بهداشت فردی متشکل از روش ها و اصولی جهت پیشگیری از بروز انواع بیماری ها و پاکیزه نگه داشتن اعضای بدن است، که ساده ترین کارها مانند شستشوی دست ها یا کل بدن، پاکیزگی مو و ناخن و رعایت اصول پاکیزگی لباس و پوشش های فردی می تواند سلامت یک فرد را تا حدود بسیار زیادی تامین کند.

بسیاری از سالمندان برای رعایت بهداشت فردی مثلا برای استحمام و رفتن به سرویس بهداشتی به همراه نیاز دارند، گاهی نیز سالمند بسیار ناتوان است و از پوشک های بهداشتی استفاده می کند که در این صورت پرستار باید به موقع آن را تعویض نماید تا شخص دچار مشکل نشود. مسواک زدن دندان ها، شانه زدن موها، کوتاه کردن ناخن ها نیز از جمله وظایف پرستاران در جهت کمک به فرد سالخورده و رعایت بهداشت فردی سالمند است.

وظایف پرستار سالمندان

وظایف پرستاری مربوط به بهداشت سلامتی جسمی:

مشکلات قلبی عروقی، تنفسی، حرکتی، بینایی و شنوایی از مشکلات دوره ی سالمندی می باشد که منشا اغلب بیماری ها به خاطر عدم تحرک و یک جا نشینی می باشد، مثلا اغلب بیماری های تنفسی در سالمندان منشا بی تحرکی دارد، زیرا در اثر نداشتن تحرک، مایعات در شش ها انباشته شده و به بیماری ذات الریه دامن میزند.

ممکن است فرد سالمند بیمار و زمین گیر باشد که مراقبت و جلوگیری از عدم ابتلا به زخم بستر و دادن داروها براساس زمان تجویز شده پزشک از جمله وظایف پرستار می باشد، همچنین یک پرستار حرفه ای این نکته را می داند که باید پوزیشن بیمار زمین گیر را هر دو ساعت یک بار عوض کند یا برای بهبود زخم بستر این افراد از تشک های مواج استفاده کند. در این تشک­ ها، به دلیل جریان داشتن هوا در زیر بیمار زخم­ها سریعتر بهبود می یابند.

وظایف مربوط به بهداشت روحی و روانی:

افسردگی، تنهایی، انزوا و گوشه گیری و … از جمله مسایلی است که با افزایش سن، مرگ دوستان و اطرافیان، دور شدن از فرزندان، از دست دادن سلامتی جسمانی و کمتر شدن حضور در جامعه برای فرد سالخورده و سالمند پیش می آید که پرستار باید با همنشینی و هم صحبتی بخشی از نیازهای عاطفی فرد سالخورده را برطرف می کند و می تواند با تشویق کردن فرد سالمند به داشتن تفریحات مناسب مانند کتاب خواندن، گوش دادن به موسیقی، قدم زدن و سفر رفتن، پارک رفتن، پیاده روی، ورزش کردن و … از افسرده شدن فرد سالخورده جلوگیری کند.

شاداب نگه داشتن فرد سالمند با ورزش کردن و پیاده روی و تحرک داشتن آنها از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند و پیامدهای جسمی و روانی ناشی از افزایش سن را به شدت کاهش می دهد و تاثیر مثبت در روحیه فرد سالمند دارد.

وظایف پرستار سالمندان

وظایف مربوط به تغذیه:

بسیاری از افراد مسن و سالخورده تنها زندگی می کنند و یا بنا به شرایط جسمی آنها، نداشتن دندان و استفاده از دندان مصنوعی، تغییر عادت غذایی، کم شدن اشتها و… به مسایل تغذیه ای و اهمیت آن توجه ای نمی شود که پرستار وظیفه آماده کردن و خوراندن غذا به فرد سالخورده را دارد که باید غذاهای متناسب فرد سالمند تهیه کند و تا حد امکان از مواد غذایی تازه استفاده کند و در برنامه غذایی حتما میوه و سبزی و مصرف آب را بگنجاند.

وظایف مربوط به مربوط به امور منزل:

پرستار کارهایی از قبیل تمیز کردن، شستن ظروف، مرتب کردن خانه و … را نیز در صورت توافق با کارفرما باید انجام دهد.

وظایف پرستار سالمندان


مطالب مرتبط 

پرستاری از سالمندان 

اوقات فراغت سالمندان 

ارتباط تغذیه و بیماری سالمندان 

ورزش و سالمندان 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *