تشک مواج سالمندان و انواع آن

تیر, 1398 بدون نظر مقالات

بسیاری از سالمندان در اثر سکته مغزی، تصادفات یا کهولت سن، مجبور به ماندن زیاد در بستر هستند و نمی توانند پوزیشن خود را تغییر دهند، لذا در معرض شدید ابتلا به زخم بستر هستند، که برای حفاظت از پوست این عزیزان سالمند یا بیماران قطع نخاع یا بیماران نیمه هوشیار که تحرک آنها در بستر بسیار محدود است، تشک مواج بسیار مطلوب است. این تشک ها براساس وزن بیمار تنظیم می شود و به صورت اتوماتیک در قسمت متفاوت، هوا را به گردش در می آورد و احتمال زخم بستر را بسیار کاهش می دهد.

تشک مواج یا زخم بستر:

تشک مواج یا تشک ضد زخم بستر، از یک تشک ساخته شده از پی وی سی با کیفیت، و یک پمپ هوای کم صدا تشکیل می شود. این محصول بعد از تحقیقاتی جامع در این رابطه ساخته شده است و بسته به نیاز فرد در چندین مدل با قابلیت های خاصی ارائه شده است، که تشک هایی با چنین سیستمی برای جلوگیری از بروز و توسعه زخم بستر بسیار کاربردی هستند.

انواع تشک مواج:

تشک مواج تخم مرغی:

تشک های مواج تخم مرغی، که به عنوان تشک مواج ساده یا تشک مواج زنبوری نیز شناخته می شوند، که سلول های بادی این تشک، شبیه به لانه زنبور یا شانه تخم مرغ است. این تشک ها قیمت مناسب تری دارند و تحمل وزن کمتری تا 100 کیلوگرم دارند و برای افرادی که برای چند ماه یا کمتر از یکسال، مجبور به خوابیدن در تخت هستند، مناسب می باشد.

تشک تخم مرغی دارای کمپرسور هوا است که هوا را وارد حباب های داخل آن می کند و از این طریق فشار وزن بیمار را در نقاط مختلف بدن جابه جا می کند. معمولا این نوع تشک مواج برای بیمارانی مناسب است که به زخم بستر سطح یک و سطح دو مبتلا هستند و می خواهیم  بیشتر جنبه پیشگیری داشته باشد. بنابرین زمانی که زخم بستر سحطی می باشد و مدت بستری نیز کوتاه می باشد، تشک مواج تخم مرغی توصیه می شود.

تشک مواج

تشک مواج سلولی:

این نوع تشک، از سلول های جداگانه هوا که در کنار هم قرار گرفته اند، تشکیل شده که ظاهر آن شبیه لوله های در کنار هم چیده شده، می باشد که توسط کمپرسور باد می شود، که هر بار که پمپ بادها را خالی میکند، یکی در میان یکی را پر فشار و دیگری را کم فشار می کند، که به بدن فرد حس تحرک می دهد و از زخم بستر گرفتن جلوگیری می کند.

سلول های این تشک، قابلیت جدایی از تشک را داشته و در صورت خرابی قابل تعویض و تعمیر نیز هستند، همچنین این تشک مواج سلولی تحمل وزن بالاتری در حدود 120 کیلوگرم را دارند و برای افرادی مناسب است، که زیر 3 سال باید بستری باشند. تشک مواج سلولی تحمل وزن بیشتری را نسبت به مدل ساده و تخم مرغی دارد و  طول عمر آن نیز بالاتر می باشد.

تشک مواج سالمندان

تشک مواج لیزری:

تشک مواج لیزری یا بیمارستانی و فوق تخصصی که نام های دیگر این تشک می باشد، دارای منافذ ریز و لیزری بر روی تشک دارد که مقداری از هوای داخل سلول ها را به بیرون هدایت می کند، همچنین از جمله ویژگی های این تشک ها وجود جریان هوای نامحسوس در روی تشک است که از تعریق، که مهم ترین عامل بروز و حادتر شدن زخم بستر می باشد جلوگیری می کند.

تشک مواج لیزری، وزن های بالایی را تحمل می کند و برای افرادی که حتی ممکن است تا آخر عمر در بستر باشند و یا دچار زخم های بستر خیلی شدید و با ریسک بالا هستند، مناسب است. از دیگر مزایای این تشک های فوق تخصصی وجود سیستم CPR است، که باد سلول ها را به سرعت خالی می کند و برای بیمارانی که به طور ناگهانی نیاز به ماساژ قلبی و احیا پیدا می کنند، کاربردی است.

برخی از انواع این تشک های حرفه ای، دارای سیستم هشدار صوتی و یا دیداری هستند، که از خرابی یا مثلا سوراخ شدن یک سلول خبر می دهد، تا مراقب بیمار را آگاه کند و مراقب در جهت رفع مشکل اقدام کند، از این رو به آن ها، تشک مواج سنسوری نیز گفته می شود. همچنین برخی از انواع این تشک ها، دارای سیستم هوشمند تنظیم فشار داخل تشک بر اساس وزن بیمار هستند.

تشک مواج

مزایای تشک مواج:

زخم بستر بر اثر ایجاد فشار مداوم بر روی نقاط خاصی از بدن، مانند ناحیه ی کمر، پشت بیمار و ناحیه آرنج ها، پاشنه پا و زانوها ایجاد می گردد، که از مزایای استفاده از تشک مواج، پیشگیری و کنترل مشکل زخم بستر است.

نکات خرید تشک مواج:

تشک مواج باید به گونه ای باشد که موجب توزیع فشار گردد، تا از ایجاد زخم جلوگیری کند، بنابراین در انتخاب تشک مواج توجه به وزن بیمار و سالمند بسیار اهمیت دارد، همچنین مدت زمانی که بیمار یا سالمند باید روی تشک باشد و نوع زخم بستر، در انتخاب نوع تشک حائز اهمیت است.


مطالب مرتبط 

زخم بستر در سالمندان 

دندان مصنوعی سالمندان 

پوکی استخوان در سالمندان 

دمانس در سالمندان 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *