خصوصیات پرستار سالمند خوب (بخش دوم)

خرداد, 1398 بدون نظر مقالات, مقاله

مراقبت از یک سالمند، کار ساده ای نیست و گاهی در زندگی به هر دلیل مجبور هستیم مسئولیت پرستاری از عزیزانمان را به شخص دیگری بسپاریم. انتخاب پرستار از مهمترین بخش مراقبتی یک سالمند می باشد که ما در این مقاله به بررسی ویژگی و خصوصیات پرستار سالمند خوب می پردازیم.

مطالب اول مقاله 

6_ قابل اعتماد بودن:

معمولا مسئولیت غذا و خوراک سالمند، نوشیدنی ها، داروها و … به عهده پرستار سالمند است. هر گونه تغییر نادرست و یا اشکال کوچک در این موارد می تواند با عواقب خطرناکی برای سالمند و به تبع آن پرستار سالمند، همراه باشد. بنابراین، خانواده سالمند باید پرستار سالمندی را استخدام کنند که بتوانند روی او حساب کنند و مطمئن باشند که این پرستار می تواند همه وظایف محول شده را به خوبی انجام دهد.

7_ درک و فهم بالا:

داشتن شعور و درک و فهم بالا این توانایی را به پرستار می‌دهد تا اصول و مقدمات نگهداری بیمار را به خوبی فراگیرد و در موقعیت های مختلف به کار ببندد.

خصوصیات پرستار سالمند خوب

8_ شادی و سرزندگی و روحیه شاد:

شادی همانند نور خورشید لذت‌بخش است و بدون اینکه به کسی آسیب برسد، همه از آن بهره‌مند می‌شوند. دیدن یک صورت محزون یا شنیدن صدای محزون کنار سالمند جایی ندارند، چرا که در اتاق سالمند و بیمار به اندازه کافی رنج و غم وجود دارد و افزودن غم و ناراحتی به این فضا باعث تشدید بیماری و ایجاد افسردگی در فرد می‌شود. بنابراین همه باید تلاش کنند که امید به آن محیط برگردد.

 

9_ چالاک بودن:

مهارت داشتن و چالاک بودن نیز از موقعیت‌ها و شرایط لازم در انجام هر کاری است، که بی شک نداشتن این خصیصه باعث بروز آسیب‌ها و گرفتاری‌هایی می‌شود. افراد زیادی وجود دارند که در کارشان مهارت و تخصص زیادی دارند ولی به علت دست و پا چلفتی بودن همواره مشکلاتی پدید می‌آورند.

10_ قدرت تشخیص:

پرستار خوب و کارآزموده‌ای که وظایف یک پرستار سالمند را بر عهده دارد از توانایی مشاهده‌ی دقیق و تشخیص علائم بهبود یا وخیم‌شدن وضعیت فرد تحت مراقبت برخوردار است و در تشخیص و مراقبت از سلامت روانی و اجتماعی سالمندان مهارت زیادی دارد.

خصوصیات پرستار سالمند خوب

11_ رویکرد انعطاف پذیر:

سالمندان چه در خانه سالمندان باشند و چه توسط یکی از اعضای خانواده پرستاری شوند، معمولا در سایه‌ی برنامه زمانی افراد دیگر به خصوص پرستار سالمند قرار می‌گیرند و در نتیجه‌ی آن، وابستگی مضاعفی پیدا می‌کنند. از نتایج چنین چیزی، از دست دادن آزادی فردی و فردگرایی آن‌ها است که به افسردگی بسیاری از آن‌ها منجر می‌شود.

پرستار باید از این مسأله آگاهی داشته باشد و به انعطاف‌ پذیری و آزادی انتخاب تا جای ممکن میدان دهد، این عامل می‌تواند به طور روشنی کیفیت زندگی فرد را بهبود ببخشد. با مشارکت دادن‌ فرد در انتخاب‌ها و تصمیم‌های روزمره‌ی ساده، مانند اینکه چه لباسی می‌خواهند بپوشند یا چه غذایی می‌خواهند میل کنند، آن‌ها را قادر می‌سازد تا حس کنند که همچنان به ظاهر کنترل زندگی‌شان را در اختیار دارند.

خصوصیات پرستار سالمند خوب

پرستار سالمند و نکات مهم:

  • مراقبت از سالمندان کار بسیار سختی است، فرض کنید که وقت ناهار است و شما برای سالمند غذا می آورید، ولی سالمند میل به خوردن غذا ندارد، اما بعد از ده دقیقه دیگر غذا می خواهد و شما باید دوباره غذا را گرم کنید و برای سالمند بیاورید. بنابراین پرستار باید صبر و حوصله زیادی داشته باشد.
  • یک پرستار سالمند خوب، باید تمام حواسش متمرکز سالمند باشد و در جهت سلامتی و حس رضایت سالمند تلاش کند، برای او کتاب بخواند، به حرف های سالمند گوش کند و بتواند برای او همدم و هم صحبت خوبی باشد.
  • یکی از معیارهای مهم برای استخدام پرستار سالمندان  باید درنظر گرفته شود، این است که پرستار سالمند خوب باید از نظر شخصیتی و فیزیکی قوی باشد.
  • پرستار سالمند بودن خیلی سخت است، از این رو فقط کسانی که به این کار علاقه دارند می توانند از عهده این کار برآیند. مراقب باشید برای مراقبت از سالمندان کسی را که از روی اجبار می خواهد این کار را انجام دهد، انتخاب ننمایید. زیرا این پرستار سالمند افسرده خواهد شد و افسردگی خود را به سالمند شما منتقل می کند.
  • پرستار سالمند باید حتما آموزش های خاص مراقبتی و نیز آموزش های مرتبط با مشکلات سالمند را گذرانده باشد.
  • پرستار سالمند باید با کمک های اولیه آشنا باشد و در مواقع ضروری از آنها استفاده و سالمند را نجات دهد. تفاوت بین سالمند سالم و سالمندی که به مراقبت ویژه نیاز دارد را بداند و علائمی که نشان دهنده بدحال شدن سالمند است را بشناسد.
  • پرستار سالمند این مسئولیت را برعهده دارد که علاوه بر رعایت کردن نظافت شخصی خود، به نظافت و بهداشت سالمند نیز رسیدگی کند.
  • آشنا بودن پرستار سالمند با داروها و ساعت مصرف آنها برای سالمند واجب و ضروری می باشد.
  • پرستار سالمند باید سعی کند که برای سالمند غذاهایی درست کند که متناسب با سن او باشد و بداند که با افزایش سن، بدن به یک سری غذاها، واکنش بد نشان می دهد و باعث بیماری می شود. بنابراین بهره گرفتن از یک رژیم غذایی سالم توسط پرستار سالمند از اهمیت زیادی برخوردار است و باید سعی کند رژیم غذایی درست و سالمی برای سالمند برنامه ریزی کند.
  • این خیلی مهم است که پرستار با کوچکترین صدا یا تماس از خواب بیدار شود. پرستار باید سعی کند این قابلیت را در خود تقویت کند، چرا که علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد و چه بسا یک چرت کوتاه در یک لحظه بحرانی، حوادث ناگواری را به وجود می‌آورد. مراقبت دقیق و هوشیاری از دیگر وظایف یک پرستار ششدانگ است.

خصوصیات پرستار سالمند خوب


مطالب مرتبط 

پرستاری از سالمندان 

پرستاری از سالمندان در منزل 

نگهداری از سالمند در خانه 

انتخاب پرستار سالمند در خانه 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *